شهرداری در بررسی تخلف‌های ساختمانی کم کاری می‌کند/ امکان تکرار فاجعه‌ متروپل در فردیس
شهرداری در بررسی تخلف‌های ساختمانی کم کاری می‌کند/ امکان تکرار فاجعه‌ متروپل در فردیس
ساخت و ساز در تمامی مناطق جهان مشمول قوانین خاص به منظور حفظ نظم می‌باشد. مالکین اراضی پیش از اقدام به ساخت و ساز و پس از آغاز عملیات ساخت ملزم به رعایت ضوابط مشخص شده در قانون هستند.

یکی از معروفترین مواد مرتبط با ساخت و ساز در ایران ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است. این ماده دارای ۱۱ تبصره است که به دلیل اهمیت موارد مذکور در ماده تخلفات در این حوزه در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. طبق تبصر یک قانون فوق الذکر در مواردی که سازه از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون‌هائی مرکب از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور و یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن مطرح می‌شود.

کمیسیون پس از وصول پرونده به ذینفع اعلام می‌نماید که ظرف ده روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد پس از انقضاء مدت مذکور کمیسیون مکلف است موضوع را با حضور نماینده شهرداری که بدون حق رأی برای ادای توضیح شرکت می‌کند ظرف مدت یک ماه تصمیم مقتضی بر حسب مورد اتخاذ کند در مواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح نماید، در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذینفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

 شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند. هر گاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا ننماید شهرداری رأساً اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آئین نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد نمود.

این در حالی است که کمیسیون ماده ۱۰۰ که تضمینی برای جلوگیری از تخلفات حوزه ساخت و ساز است نباید به منبع درآمدی برای شهر و شهرداری‌ها تبدیل شود.

مالک زمینی ۲۴۰ متری در محدوده خیابان قریشی که در سال  ۱۴۰۰اقدام به عقد قرارداد ساخت با فردی نموده پس از کش و قوس های فراوان در پایان همان سال مراحل ساخت آپارتمان ها شروع شد در این اثنا مهندسان نظام مهندسی نیز نظارت های لازم را انجام داده و گزارش تخلفات گسترده را به صورت مستمر و مرتب به شهرداری منطقه یک فردیس ارائه می دادند در حالی که مسئول ساخت هیچگونه همکاری نمی نمود طبق اعلام مالک،  این پروژه با چشم پوشی بر تخلفات توسط پلیس ساختمان در مراحل نازک کاری است بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی که از ابتدا ناظر بر ساخت بودند، تنها یکی از تخلفات این سازه مبنی بر عدم استحکام بنا و زیر بنا در سکوت شهرداری منطقه یک فردیس صورت گرفته در صورت بروز حادثه برای ساکنین آینده آیا شهرداری منطقه یک پاسخی برای اقدامات خود خواهد داشت.؟ آیا بهتر نیست قبل از بروز حادثه ای همچون متروپل اقدامی صورت گیرد؟ مالک نیز پس از مراجعات مکرر و عدم حصول نتیجه مسئولیت عواقب جانی و مالی را لحاظ حقوقی و کیفری متوجه شهرداری منطقه یک فردیس و شهردار جدید شخص آقای شریف کاظمی و” آقای عسگری شهردار سابق” می داند پرونده تخریب ساختمان  بعد از تایید کمیسیون ماده ۱۰۰ منتظر رای دیوان عدالت اداری می باشد ولی با این حال با انفعال شهرداری منطقه در حال اجرای ادامه پروژه ساختمانی است و کماکان شهرداری در خواب زمستانی به سر می برد.

عابدی مهندس ناظرسازه به خبرنگار ملل پرس گفت: نظام مهندسی تخلفات ساختمانی را به شهرداری گزارش می‌دهد ولی از سوی شهرداری برخوردی صورت نمی‌گیرد. گزارش تخلفات به صورت مستمر به شهرداری منطقه یک فردیس ارسال گردیده است ولی سکوت و انفعال در مراحل ساخت همچنان ادامه دارد.

حال چند سوال از شهردار محترم منطقه یک فردیس مطرح است؛ آیا همکاران شما بر تمامی پروژه های ساختمانی اینگونه نظارت می نمایند؟ آیا شهروندان فردیس باید منتظر فاجعه ای در ابعاد کوچکتر همچون متروپل باشند؟ شهردار فردیس برای جلوگیری از تخلفات سازندگان و قصور پلیس ساختمان آیا تدبیری اندیشیده است؟ آیا این پروزه کوچک مشت نمونه خرواریست بر نظارت شهرداری منطقه یک فردیس بر تمامی پروژه های ساخت و ساز شهرفردیس اگر سازمان نظام مهندسی استان البرز بعنوان نهاد کارشناسی بر پایه علوم مهندسی مورد تایید همگان و شهرداری است پس چرا شهرداری منطقه یک فردیس به ۲۵ نامه و گزارش و اعلام خطر مهندسین این سازمان در مورد پروژه مذکور در طول ده ماه گذشته وقعی ننهاده؟

“آقای شریف کاظمی به پست جدید خوش آمدید”

ما به عنوان رسانه مردمی پیگیر این تخلف و ارائه جوابیه شهرداری خواهیم بود.

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی
  • منبع خبر : ملل پرس