فعالیت ۴ شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا
فعالیت ۴ شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا
ساری- سخنگوی وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه چهار شرکت داخلی در حال تولید واکسن کرونا هستند، گفت: علاوه بر این رایزنی برای خرید واکسن خارجی نیز ادامه دارد.

سیما سادات لاری ظهر دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این وزارتخانه مصوبات قانونی و منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا را دارد، اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها مبادلات ارزی برای خرید به تأخیر افتاده است.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی اظهار داشت: رعایت این پروتکل‌ها در شرایطی که هنوز واکسن داخلی ویا خرید خارجی به نتیجه نرسیده است، بیش از پیش الزامی به نظر می‌رسد.

لاری با عنوان اینکه در صورت خرید واکسن و یا تولید داخلی، در مرحله اول بر روی ۲۰ درصد جمعیت انجام می‌شود، گروه‌های پرخطر و افرادی که دارای خطر بالایی از نظر ابتلاء به بیماری هستند را جزو اولویت‌های واکسن کرونا بیان کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت، با اظهار اینکه در روزهای اخیر گزارش‌های امیدوار کننده برای نتیجه رسیدن رایزنی‌ها برای خرید واکسن کرونا داشتیم، تصریح کرد: به رغم مشکلات پیش رو و مبادلات ارزی، تلاش‌ها و هماهنگی‌ها در این بخش ادامه دارد.

لاری با عنوان اینکه دولت در حال رایزنی برای خرید واکسن کرونا است، ادامه داد: تاکنون با کشورهایی نظیر چین، هندوستان و روسیه برای خرید رایزنی‌هایی صورت گرفته است اما به دلیل تحریم، مبادلات ارزی خرید این واکس و به رغم واریز حق مشارکت ایران در کواکس با مشکلاتی روبرو شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد که برای دریافت واکسن از ۱۸۶ کشور عضو کواکس و سه کشور دیگر چین، هندوستان و روسیه در حال رایزنی هستیم.

وی با عنوان اینکه چهار شرکت داخلی نیز برای تولید واکسن ایرانی در حال فعالیت هستند، افزود: تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی را اوایل دی ماه شروع می‌کند و با مثبت بودن تست و نتیجه آزمایش از اوایل تیرماه و تابستان روی افراد دارای ریسک بالا استفاده خواهد شد.

  • نویسنده : .
  • منبع خبر : مهر