پاس‌کاری نمایشگاه کتاب تمامی ندارد!
پاس‌کاری نمایشگاه کتاب تمامی ندارد!
با اعلام برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سی‌وسومین دوره نمایشگاه قرار بود در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شود اما حالا در شورای ترافیک شهر تهران مصوبه‌ای تصویب شده که نمایشگاه باید به شهر آفتاب منتقل شود. هرچند بعد از رسانه‌ای شدن این مصوبه مسئولان مربوط با زدن توئیت‌هایی دوباره از برپایی نمایشگاه در مصلی خبر می‌دهند.

به گزارش ملل پرس، خانه به دوشی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  نقل امروز و دیروز نیست؛  پس از ۳۲ دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هنوز بحث محل برگزاری این نمایشگاه یکی از چالش‌های اصلی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران است؛ موضوعی که مدیران فرهنگی و شهری در حل آن مانده‌اند و به همین خاطر هرساله چند ماه مانده به برگزاری این رویداد، جنجال تعیین محل برگزاری نمایشگاه کتاب آغاز می‌شود و نهایتا با تصمیم‌های متکی بر قول‌های بدون پشتوانه – حداقل برای آن سال – ماجرا برای مدتی فروکش می‌کند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سال ۱۳۸۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌‎المللی تهران برگزار ‌می‌شد و ۱۹ دوره از برپایی خود را میهمان این مکان بود. در سال ۱۳۸۶ نمایشگاه به مصلای امام خمینی (ره) منتقل شد و ۹ دوره در این محل برپا شد. اما با این نقل مکان نیز همواره انتقادهایی به برگزاری نمایشگاه در این محل به لحاظ بار ترافیکی وجود داشت. سال ۱۳۹۵ بار دیگر نمایشگاه به خانه‌ای دیگر کوچ کرد؛ این‌بار مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب. سال ۱۳۹۷ نمایشگاه باز نمایشگاه کوچ اجباری دیگری را به مصلی تجربه کرد زیرا برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب با تجربه خوبی همراه نبود، ناشران به لحاظ مسافت و هزینه جابه‌جایی کتاب‌ها و مخاطبان به لحاظ مسافت چندان از جای جدید استقبال نکردند و راضی نبودند. آبگرفتگی نمایشگاه کتاب در پی بارندگی نیز تیر خلاص را به برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در این مکان زد.  مسئولان می‌گفتند مجموعه شهر آفتاب به تعهدات خود برای تجهیز و ارتقاء زیرساخت‌ها عمل نکرده است.

بعد از آمدن کرونا، سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران که قرار بود در اواخر فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود، به حالت تعلیق درآمد. در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دو دوره برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی از حضوری شدن نمایشگاه خبر داد و گمانه‌زنی‌ها برای مکان برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی و شهر آفتاب شروع شد. در نهایت اواسط فروردین‌ماه اعلام شد نمایشگاه کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱  اردیبهشت‌ماه در مصلی برگزار خواهد شد و وزیر ارشاد نیز بر برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تأکید کرد. البته عباس تقدسی‌نژاد از  آمادگی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه خبر داد هرچند به گفته یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، شهر آفتاب آمادگی برگزاری نمایشگاه را به لحاظ زیرساخت نداشت و مصلی گزینه بهتری برای برگزاری نمایشگاه بود.

 اما مکان اعلام‌شده برای برگزاری نمایشگاه با مخالفت‌هایی مواجه شد؛ سیدجعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران  اعلام کرد: برابر مصوبه شورا مقرر شد نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج از شهر پتهران منتقل شود و برگزاری  نمایشگاه کتاب در مصلای امام(ره)  در مغایرت با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است. 

او افزود: اگر نمایشگاه کتاب در مصلای امام (ره) برگزار شود افزایش ترافیک و تردد حجم بسیار بالای خودروها را در ساعت‌های طولانی  در سطح شهر شاهد خواهیم بود و شهروندان برای سفرهای داخل شهر با مشکل روبه‌رو خواهند شد. 

همچنین سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم گفت: ما هیچ مشکلی با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی نظیر نمایشگاه کتاب و… نداریم. اتفاقا از برگزاری هر رویداد فرهنگی هم به شدت استقبال می‌کنیم اما نباید برگزاری یک نمایشگاه سبب ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان شود و در روند ترافیک اخلال ایجاد کند. ما بارها در جلسات مختلف تأکید کرده‌ایم که باید برای مدیریت ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا در زمان و محل برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب تجدیدنظر صورت بگیرد. ما در سال گذشته نیز این موضوع را اعلام کردیم و قول‌هایی نیز به ما داده شد.

 اما عصر روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین در جلسه شورای ترافیک شهر تهران که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، و نمایندگان دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل پایتخت شامل نمایندگان وزارت کشور، پلیس راهور تهران بزرگ، شورای اسلامی شهر تهران و استانداری برگزار شد، درباره انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب بحث‌هایی مطرح شد و در انتها با موافقت شهردار تهران و اعضای جلسه، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به تصویب رسید.

این در حالی است که این جلسه بدون حضور نماینده‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری این رویداد برگزار شده است.

خبرنگار ایسنا باوجود تماس‌های مکرر تاکنون موفق نشده است پاسخ مسئولان وزارت ارشاد به عنوان برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی را درباره این مصوبه دریافت کند.

به‌روزرسانی:

اما پس از آمدن مصوبه‌ یادشده که حکایت از انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب داشت، بامداد پنجشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه، علی رمضانی،‌ قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حساب کاربری خود در توئیتر با  تاکید بر برگزاری این دوره از نمایشگاه در مصلای تهران نوشت: «نمایشگاه کتاب تهران طبق برنامه تعیین‌شده قبلی با همکاری همه دستگاه‌های ملی، استانی و شهری از جمله شهرداری تهران در اردیبهشت‌ماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.»

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران هم در حساب کاربری خود نوشت: «نمایشگاه امسال در مصلای تهران برگزار خواهد شد و شهرداری تهران نیز به امید خدا با همه توان در کنار  وزارت ارشاد، خادم اصحاب فرهنگ و مردم عزیز خواهد بود. در عین حال تلاش می‌کنیم با تمهید بهترین امکانات، زمینه انتقال این رخداد بزرگ فرهنگی را از سال ۱۴۰۲ به شهر آفتاب فراهم کنیم.»

همچنین عباس تقدس‌نژاد، مدیرعامل شهر آفتاب نوشت: «با توافق مجدد شهرداری تهران و وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه کتاب امسال  در مصلی، تابع محض تصمیمات شهردار محترم تهران بوده و امید که در سال‌های آتی توفیق داشته باشیم به بهترین نحو ممکن میزبان مشتاقان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب باشیم.»