پیاده روهای تبریز در تسخیر موتوسواران
پیاده روهای تبریز در تسخیر موتوسواران
روزگاری نه چندان دور چیزی به نام پیاده رو و خیابان وجود داشت که مشخص شده بود پیاده رو محل رفت و آمد عابران پیاده است و خیابان نیز محل رفت و آمد وسیله نقلیه اعم از سواری و موتورسیکلت و... بود.اما مدتی است که این قوانین به دست اشخاصی زیر پا گذاشته شده و جای پیاده رو و خیابان باهم عوض شده است .

ملل پرس، برای خیلی از ما پیش آمده است که در رفت و آمد روزانه ی خود در مسیر پیاده رو با موتور سوارانی مواجه شده ایم و با حرکت های پر خطر موجب رنجش خاطر ما و نزدیکانمان شده اند ، حتی بدتر از آن این است که وقتی اعتراض میکنی جای آن ها در مسیر پیاده رو نیست به جای شرمساری ، طلبکارانه اینگونه جواب می دهند : پیاده رو هست که هست ارث پدرت که نیست !!!! یا جوابی شبیه به این .
مسئله اینجاست که اینگونه جسارت و شکستن حریم پیاده رو را از کجا پیدا کرده اند؟ آیا امنیت شهروندان در پیاده رو یکی از وظایف مهم مسؤلین نیست؟
یکی از راهکارهای جلوگیری از اینگونه موارد نصب دوربین مداربسته در مسیرهای پر رفت و آمد و شلوغ است تا افرادی که تخلف می کنند و به حریم پیاده رو ها وارد می شوند به صورت الکترونیکی جریمه شوند تا کمتر شاهد موارد این چنینی در شهر خود باشیم.
با گسترش شهر نشینی و رشد بالای وسایل نقلیه و ترافیک خیابان ها ، روز به روز شاهد افزایش بی توجهی به حریم پیاده رو ها هستیم اما این دلیل موجهی نیست که به موتور سواران این حق را بدهد تا به بهانه ترافیک خیابان ها به پیاده روها روی آورند .
بیشتر این حریم شکن ها توسط پیک های موتوری هستند که وارد حریم پیاده رو ها می شوند تا سفارش مشتری ها را زودتر به دستش برسانند. اما این را هم باید در نظر بگیرند اگر خدای نکرده در این مسیر اتفاقی برای شهروندی بیافتد و کودک یا سالمندی آسیب ببیند جوابگو خواهند بود یا نه؟
یکی از راهکارهای دیگری که می تواند به این ناهنجاری ها خاتمه دهد،  این است که سامانه پیام کوتاهی در نظر گرفته شود و از طریق صفحات مجازی و رسانه های معتبر به مردم اطلاع داده شود تا مردم در صورت مواجهه با چنین مواردی پلاک موتور سیکلت را یادداشت کنند و به سامانه مربوطه ارسال کنند تا با توقیف وسیله نقلیه و اعمال جریمه و… این چنین ناهنجاری هایی کاهش یابد.
در بعضی موارد نه تنها حرکت موتورسواران در پیاده رو موجب سلب امنیت و آرامش مردم بلکه پارک کردن همان موتور سیکلت در مسیر پیاده رو نیز موجب کندی رفت و آمد می شود.
همه ما یک حقوق اجتماعی داریم که باید نسبت به آن احساس وظیفه کرده و خواسته یا ناخواسته باعث رنجش هموطن خود نشویم .
امیدواریم راهنمایی و رانندگی و مسؤلین مربوطه نسبت به کنترل ترافیک و اجرای قانون برنامه های مؤثری ارائه دهند تا بیشتر از این موتورسواران امنیت و آرامش را از حریم پیاده رو ها نگیرند و مردم بتوانند به صورت عادی، رفت و آمد روزمره خود را انجام دهند.

  • نویسنده : مریم پورقهرمان
  • منبع خبر : ملل پرس