۳۰ نشان ملی مزیت بزرگ صنایع دستی آذربایجان شرقی است
۳۰ نشان ملی مزیت بزرگ صنایع دستی آذربایجان شرقی است
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی گفت: کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان این خطه مزیت بسیار بزرگ و مهم در حوزه صنایع دستی استان است.

به گزارش ملل پرس ، احمد حمزه‌زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران ، توانمندی‌های آذربایجان شرقی در حوزه صنایع‌ دستی را بسیار وسیع خواند و افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تلاش می‌کند تا حد ممکن نسبت به تجاری سازی و ثبت رشته‌ها و بخش‌های مختلف صنایع دستی کمک کند که بر این اساس اقداماتی به انجام رسیده است.

وی برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی را عامل محوری و موثر در توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد: نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را فرصت خوب برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر است و باید از چنین فرصت‌هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین‌المللی دست یابیم.

حمزه زاده با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی تبریز در مهر ماه امسال، این رویداد مهم فرهنگی و اقتصادی را فرصتی مهم در توسعه و شکوفایی صنایع دستی منطقه برشمرد.

وی تبلیغات و تجاری سازی در صنایع دستی را ضروری خواند و اظهار کرد: باید توجه داشت که پرداختن به صنایع‌ دستی و معرفی آن نه تنها بر برنامه‌ریزی برای سوق دادن گردشگران داخلی به تبریز و قرار دادن این کهن شهر در محور گردشگری ملی مؤثر است، بلکه می‌تواند سود سرشار اقتصادی نیز به دنبال داشته باشد.

حمزه زاده یادآور شد: صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از حوزه‌هایی است که در سال‌های گذشته و به صورت تصاعدی با استقبال گردشگران و مسافران نوروزی و تابستانی مواجه شده است که با برپایی نمایشگاه‌های گوناگون استقبال از این صنایع را افزایش داده و هنرمندان صنایع‌دستی بیش از پیش هنر دستان خود را در معرض نمایش عموم گذاشته اند.

وی با تاکید بر نقش مهم صنایع‌ دستی در جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی در فصول مختلف، اظهار کرد: اشتغال زایی زودبازده این حوزه انگیزه اصلی مدیریت صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی برای در اولویت‎ قرار دادن آن در برنامه‌های اصلی است.

حمزه زاده رسیدگی به مسائل و مشکلات فعالان صنایع‌ دستی و توسعه صادرات محور صنایع‌دستی را از جمله برنامه‌های مهم مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای توسعه رشته‌های مربوط با هدف توسعه صنعت گردشگری دانست و ادامه داد: کسب حدود ۳۰ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌ دستی کشور توسط هنرمندان آذربایجان شرقی مزیت بزرگ این حوزه است.

وی با اشاره به تنوع و زیبایی رشته‌های صنایع‌دستی فعال در آذربایجان شرقی، افزود: بدون تردید توجه به صنایع دستی و رفع مشکلات آن می‌تواند ریل حرکتی صنعت گردشگری استان و حتی کشور را پرتحرک و پرشتاب‌تر از قبل کند.

حمزه زاده جلوگیری از اضمهلال و فراموشی صنایع‌ دستی موجود در آذربایجان شرقی را یکی از سیاست‌های وزارتی و اولویت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خواند.

به گزارش ملل پرس، صنایع دستی آذربایجان شرقی با افزون بر ۸۰ رشته متنوع، زیبا و بی‌مانند همچون گنج نهان اقتصادی و صنعت گردشگری منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند.