آذربایجان‌شرقی بهترین روزهای کرونایی خود را سپری می‌کند/تزریق بیش از ۷ میلیون دُزواکسن در استان
آذربایجان‌شرقی بهترین روزهای کرونایی خود را سپری می‌کند/تزریق بیش از ۷ میلیون دُزواکسن در استان
مدیرگروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آذربایجان شرقی در بهترین وضعیت کرونایی قرار دارد و چندین روز است که تعداد فوتی‌ها نیز به صفر رسیده است.

دکتر سیمین خیاط‌ زاده در گفت‌وگو با ملل پرس در خصوص وضعیت کرونایی استان اظهار کرد: خوشبختانه اکنون در بهترین وضعیت کرونایی قرار داریم که هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در هیچ کجای کشور وجود ندارد و ۱۱ شهرستان استان از جمله تبریز آبی و ۱۰ شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی است.

وی ادامه داد: فعلاً شرایط حادی از بابت موارد مثبت کرونایی در استان وجود ندارد، تعداد بستری‌های جدید ۲۰ تا ۲۵ نفر در روز بوده و ۷۰ نفر کل بستری‌های کرونایی موجود در استان هستند که بهترین وضعیت است همچنین طی چند روز اخیر نیز تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده است.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۵۸ هزار و ۵۷۰ مورد مثبت شناسایی شده که از بین نمونه‌ها شناسایی شده‌اند اما در حال حاضر موارد مثبت شناسایی شده بسیار کم است و شاید به جرأت بتوان گفت که برخی روزها موارد مثبتی نیز دیده نمی‌شود.

خیاط زاده در ارتباط با آمار واکسن‌های تزریق شده در استان، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع ویروس کرونا، درصد نسبتاً قابل قبولی از نظر پوشش واکسن داشته است؛ ۸۸.۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز اول، ۸۳ درصد دُز دوم و ۵۱.۵ درصد دُز سوم خود را تزریق کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سه میلیون ۲۶۹ هزار و ۶۰۳ واکسن دُز اول، دو میلیون ۹۹۶ هزار ۵۷۳ واکسن دُز دوم و یک میلیون ۵۹۸ هزار و ۶۶۶ واکسن دُز سوم در استان تزریق شده است که در مجموع بالای هفت میلیون دُز واکسن تزریق شده است.

وی ادامه داد: اکنون که شاهد کاهش ابتلا و فوتی‌های کرونایی هستیم مسلما نشانه‌ی این است که واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در بالای ۹۰ درصد گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ نیز واکسن تزریق شده است که حدود ۴۰ درصد پنج تا ۱۲ ساله‌ها دُز اول و ۲۲ درصد دُز دوم خود را تزریق کرده‌اند که کمترین درصد است و انتظار داریم بقیه‌ی خانوده‌ها هم برای تکمیل واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: مسلماً شرایط کرونایی می‌تواند مجدداً تغییر کند و باتوجه به اینکه تعداد موارد مثبت و علامت‌دار کم است، چرخه‌ی ویروس اکنون به صفر رسیده است اما هر اتفاقی هر آن می‌تواند سبب تغییر شرایط شده و جهش انجام شود و مجدداً انتشار بیماری اتفاق افتد.

وی بیان کرد: مهمترین نکته این است که اکنون وضعیت مناسب بوده و اکثر افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند اما بهتر است در فضای بسته به تهویه‌ی مناسب توجه کنند و در زیر سقف بسته از ماسک استفاده کنند.

خیاط زاده متذکر شد: تا زمانی که از شرایط انتشار خارج نشده و سازمان بهداشت جهانی نیز پایان بیماری را اعلام نکند، باید رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

وی در پایان تاکید کرد: گروه سنی پر خطر بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتماً برای تزریق دز چهارم خود مراجعه کنند و آن را جدی بگیرند.