توان نظامی عاریتی!
ارتش رژیم شاهنشاهی، بهشدت متکی به آموزش، مستشاری و پشتیبانی لجستیکی ایالات متحده آمریکا بود؛ بهگونهای که بدون حضور کارشناسان خارجی، بخشهایی از توان عملیاتی با اختلال مواجه میشد.
واقعیتی کمتر دیده شده !
بررسی شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در سالهای حکومت محمدرضا شاه پهلوی نشان میدهد که تصویر «رشد شتابان»، همزمان با واقعیتی کمتر دیدهشده از فقر و نابرابری در بخشهای وسیعی از جامعه همراه بود.
وقتی شکار، امتیاز بود نه جرم؛ روایت یک تخریب سازمانیافته در دوره پهلوی
تخريب محيطزيست در ايران، يک اتفاق ناگهاني و مربوط به سالهاي اخير نيست. اين روند، ريشههاي تاريخي دارد و يکي از دورههاي مهم در تشديد آن، سالهاي حکومت پهلوي است؛ دورهاي که در آن، توسعه شتابزده و نمايشي، جايگزين حفاظت اصولي از منابع طبيعي شد.
پهلوی زیر ذره بین تاریخ
از دوران طلايي تا روايت سرکوب؛ چرا تصوير دوره پهلوي در ذهن و رسانه امروز اينقدر دوقطبي است؟ آيا با تاريخ طرفيم يا با خاطره و نوستالژي . مفهوم «سفيدشويي تاريخي» و نسبت آن با بازنمايي دوره پهلوي، موضوع گفتوگوي ما با دکتر رسول پورزماني، پژوهشگر تاريخ بعد از اسلام و فعال حوزه تاريخ مطبوعات است. آنچه در ادامه ميآيد، مشروح اين گفتوگوي تحليلي است.
افسانه خودکارِ هویدا؛ دروغِ کوچک، فریبِ بزرگ
افسانه خودکارِ گراننشده از آن روايتهايي است که بيش از آنکه تاريخي باشد، کارکرد سياسي دارد. قصه ساده است: گفته ميشود نخستوزير وقت در دادگاه گفته هنر مديريتش اين بوده که قيمت خودکار بيک در تمام دوران مسئوليتش ثابت مانده. جملهاي کوتاه، بامزه و بهظاهر قانعکننده؛ و درست به همين دليل، ماندگار در حافظه عمومي.
فرقه در خدمت سلطنت
حکومت پهلوی فقط یک رژیم استبدادیِ وابسته نبود؛ یک پروژه تمامعیار مهندسی هویت بود. پروژهای که برای بقا، آگاهانه در برابر جامعه دینی ایران ایستاد و بهجای اتکا به اکثریت ملت، به شبکههای محدود، وفادار و غیرریشهدار تکیه کرد. در این میان، فرقه بهائیت نه بهعنوان یک باور شخصی، بلکه بهمثابه یک شبکه تشکیلاتی همسو با قدرت به ابزار کارآمد سلطنت تبدیل شد.
پهلویها و حلول شعبان جعفریها
در تاریخ معاصر ایران افراد زیادی بودند که با سو استفاده دستگاههای حکومتی از آنها ناخواسته آب در آسیاب دشمن ریخته و حق و حقوق مردم بدبخت را پایمال کردهاند.
از واردات پزشک دوران پهلوی تا پزشکان جهادی کنونی
پزشکان جهادگر خالصانه و بدون منت غرق در خدمت بی منتی می شوند که چند دهه پیش مشابه همین افراد از خدمت به خلق سر باز زده و از کشور رفته بودند و نظام پهلوی نه برای جبران، که سرپوش گذاشتن چنین واقعیت تلخی مجبور به واردات پزشک از پاکستان و هند شد.
آه مردم دامن پهلوی را گرفت
ننه با آهی که از نهادش برمی خاست می گفت وقتی مریض می شدند باید خودشان را با جیپی که یکی از اهالی روستا داشت یا با الاغ به قره چمن می رساندند تا دکتر معاینه کند آن هم دکتری سیه چرده هندی که زبان روستایی ها را نمی فهمید و چند حبه دارو داخل پاکتی می ریخت و دست آدم می داد.






















