جوانان را دریابیم
جوانان را دریابیم
ولادت حضرت علی اکبر(ع) در تقویم ما ایرانیان به نام روز جوان نامیده شده است. جوانی به زمان میان نوجوانی و بزرگسالی گفته می‌شود؛ دورانی سراسر شور و هیاهو و استرس؛ روز جوان بهترین فرصت است تا وضعیت روز جوانان کشور بررسی شده و برای رفع مشکلات اساسی آنها چاره اندیشی شود.

شاید بتوان گفت مهمترین دوره‌ی زندگی هر فردی همان جوانی است، چراکه مهمترین تصمیمات در این زمان گرفته می‌شود؛ انتخاب رشته تحصیلی، ادامه راه زندگی، دانشگاه، شغل، ازدواج و… که همگی جزو مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های زندگی هر فرد هستند.

این روزها جوانان ما با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و مسائل مختلفی چون گرانی، سطح بالای انتظارات، نبود شغل مناسب و مسائل مربوط به فضای مجازی نیز مشکلات آنها را بیشتر می‌کنند. باتوجه به فرارسیدن روز جوان به سراغ چند تن از جوانان شهر تبریز رفته و جویای مشکلات آنها می‌شویم.

مهسا دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه تبریز است که در رشته‌ی شیمی تحصیل می‌کند، او در رابطه با دغدغه‌های خود به ایسنا می‌گوید: بزرگترین دغدغه‌ی من، نگرانی از آینده‌ی شغلی است؛ من با تمام توان تحصیل می‌کنم اما مشاغل مرتبط با رشته‌ی من بسیار کم است.

او ادامه می‌دهد: جوانان امروزی دیگر حس و حال گذشته را ندارند، دغدغه‌ها و چالش‌های زندگی آنقدر افزایش یافته است که دیگر هیچ بهانه‌ای برای امید به زندگی وجود ندارد.

علی جوانی ۲۸ ساله و فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی برق نیز اضافه می‌کند: بعد از اتمام تحصیلات خود در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شدم اما استخدام من رسمی نبوده و از طرفی حقوق من نیز کم است.جوانی به سن و سال من، علاقه‌مند به ازدواج و تشکیل خانواده است اما نبود امنیت شغلی و حقوق خوب که حداقل هزینه‌ی اجاره خانه‌ را تامین کند، ما را حسرت به دل گذاشته است.

او همچنین می‌گوید: تمام تفریح ما جوانان، تلفن همراه و فضای مجازی بوده و تفریح دیگری نداریم، چراکه تفریح هم هزینه‌ی بالایی دارد.

عرفان، جوانی ۲۷ ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک است، او نیز یادآور می‌شود: من شغل و حقوق مناسبی دارم، اما بزرگترین چالش زندگی من ازدواج است. توانایی تشکیل زندگی ساده را دارم اما هیچ دختری نمی‌پذیرد که با این شرایط در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی کند. از مسئولان جامعه درخواست می‌کنم که اندکی به فکر ما باشند؛ از خانواده‌ها هم می‌خواهم سطح انتظارات خود را پایین بیاورند و به ما جوانان فرصت دهند تا زندگی تشکیل دهیم و آینده‌ی خود را بسازیم.

جوانان را دریابیم

جوانان؛ موتور محرکه جامعه هستند

امیر تقی زاده، معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی به ملل پرس می‌گوید: در مورد نقش جوانان در جامعه باید گفت که جوانان موتور محرکه جامعه و رمز نشاط، شادابی، انگیزه، تکاپو و تلاش هستند و هر سخنی که در مورد جوانی جمعیت و فرزندآوری گفته می‌شود، ناشی از آن است که بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیت ما وابسته به جوانان بوده و اگر این موقعیت از دست برود، در ارائه‌ی خدمات با مشکل مواجه می‌شویم.

او با بیان اینکه جوانان دیگر حس و حال گذشته را ندارند، ادامه می‌دهد: در گذشته سبک زندگی و فرهنگی ما به گونه‌ای بود که جوانان را مسئولیت‌پذیر به بار می‌آوردند و حتی در نظام آموزشی و دوره‌ی خدمت سربازی و در بطن جامعه از توانمندی‌های آنها بیشتر استفاده می‌شد اما با نسلی از پدر و مادرها مواجه شده‌ایم که متاسفانه فکر می‌کنند اگر همه چیز را برای جوانان مهیا کنند، به دردسر نمی‌افتند.

دوره‌ی نوجوانی جوانان ما طولانی‌تر می‌شود

او اضافه می‌کند: والدین امروزی در حق فرزندان خود ظلم می‌کنند و قدرت آزمون و خطا را از آنها می‌گیرند؛ زمانی که این اتفاق می‌افتد، دوره‌ی نوجوانی جوانان ما طولانی‌تر می‌شود؛ بنابراین باید فضایی مهیا کنیم که خانواده‌ها به جوانان باور و مسئولین جامعه ایمان داشته باشند و آنها را از این فضا دور کرده و به سمت جدی گرفتن زندگی پیش ببریم. 

تقی زاده خاطرنشان می‌کند: اکثر دستگاه‌های اجرایی به‌نوعی اقدامات مرتبط با جوانان را دارند اما به‌دلیل اینکه نیاز جوانان تنوع بیشتری داشته و تعداد جوانانی که در آن بازه سنی هستند و نیازهای به مراتب بالاتری از اشتغال و ازدواج دارند، روند با کندی مواجه شده است.

او یادآور می‌شود: این اقدامات پاسخگوی تعداد جوانان نیست؛ بنابراین احساس می‌شود که در جامعه هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما اگر واقعا اینگونه بود، امروزه شرکت‌های دانش بنیان و جوانان فعال در عرصه نداشتیم چراکه همه‌ی اینها، زمینه‌ای برای حضور جوانان هستند. 

او می‌گوید: ۲۸۸ سازمان مردم نهاد داریم که بالای ۲۳ هزار جوان به‌صورت مستقیم و داوطلبانه و ۱۰۰ هزار جوان نیز به‌صورت غیرمستقیم در آنجا فعالیت می‌کنند.

​​​​​​فضای مجازی، مشکلی بر مشکلات جوانان می‌افزاید

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی بیان می‌کند: امروزه بیشترین وام ازدواج و تسهیلات را برای جوانان داریم اما به لحاظ علمی و جامعه شناختی، فضای مجازی نیازهای بیشتری را تولید می‌کند و متاسفانه یک سری نیازها، باز تولید می‌شود و در قشری که توانایی برطرف کردن آنها را ندارد، احساس نارضایتی و گله‌مندی ایجاد می‌کند.

او در رابطه با دغدغه‌های جوانان متذکر می‌شود: بزرگترین دغدغه جوانان، بهره‌مندی از گوش شنوا برای شنیده شدن و چشم بینا برای دیده شدن است، آنها را ببینیم و حرف‌هایشان را گوش دهیم؛ در بطن جامعه از آنها کمک بگیریم و مشکلات و دغدغه‌ی آنها را حل کنیم اما نیازهای اجتماعی جوانان تغییر کرده و به دنبال کسب رفاه بیشتر هستند.

او اضافه می‌کند: طبق آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش استان، عمده‌ترین دلیل مهاجرت جوانان، رفاه بیشتر است اما این امر گاها درست نیست؛ رفاهی که به دنبال آن هستند، در خارج از کشور نیز وجود ندارد و آنجا هم بیکاری و سختی‌ وجود دارد اما هیچ جا وطن آدم نمی‌شود که حس مالکیت داشته باشیم.

اشتغال و ازدواج؛ مهمترین دغدغه‌ی جوانان هستند

تقی زاده تاکید می‌کند: مهمترین دغدغه‌های امروزی جوانان در حوزه‌ی ازدواج، اشتغال و تشکیل زندگی است و دولت تمامی تلاش خود را می‌کند تا آنها را برطرف کند.

او ادامه می‌دهد: برای ازدواج و تشکیل خانواده در وهله‌ی اول داشتن شغل مهم است تا بعد از اینکه شغلی داشته و مشغول شدند، به سمت ازدواج و تشکیل خانواده بروند.

او همچنین می‌گوید: زمانی که با نهادهای متولی حوزه‌ی اشتغال صحبت می‌کنیم، در مقاطع دیپلم و زیر دیپلم بیکار نداریم و کارخانه‌های مختلفی در استان وجود دارد که بنابه اظهار مسئولین اداره کار و رفاه اجتماعی، اغلب زیر دیپلم استخدام می‌کنند و حتی نیرو هم کم دارند؛ بنابراین مشکل بیکاری در سطح فارغ‌التحصیلان جامعه است.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی اظهار می‌کند: بسیاری از جوانان، تحصیل کرده و مدرکی به دست آورده‌اند و خود را در شأن هر کاری نمی‌دانند و از طرفی نیز جامعه ما در زمینه‌ی فرهنگ کار با مشکل مواجه شده است و جوانان امروز دغدغه‌های متفاوتی دارند و یکی از آنها بازار سرمایه و بورس است که آسیب فراوانی وارد کرده است.

جوانان امروزی علاقه دارند تا همه‌چیز را یک شبه به دست آوردند

او خاطرنشان می‌کند: جوانان امروزی علاقه دارند تا هرچه زودتر به مقام، ثروت و جایگاهی برسند در صورتی که یک شبه نمی‌توان رسید؛ مهارت آموزی و جا افتادن فرهنگ کار که باید از جایی شروع کرد، بسیار مهم است.

او ادامه می‌دهد: در آینده ۷۰ درصد جوانان ما در مشاغلی خواهند بود که اکنون هیچ عنوانی از آنها وجود ندارد و همان بحث فناوری‌ها است که این مشاغل را به وجود می‌آورد.  

تقی زاده می‌گوید: ساختارهای کلانی در حوزه‌ی جوانان از جمله شورای‌ عالی جوانان، ستاد ساماندهی امور جوانان در سطح وزارتی و استانی داریم که خوب هم عمل می‌کنند اما در برهه‌ای ادغام سازمان جوانان به وزارت ورزش باعث شد تا دستاوردهای عظیم برنامه‌ریزی که برای جوانان داشتیم، فراموش شوند.

او یادآور می‌شود: قبلا اسناد بالا دستی در ۸۳ شرح، وظایف تمامی وزارت خانه‌ها را مشخص کرده بود اما با تفکیک و گیر و دار رسانه‌ای به کل از یاد رفتند؛ بنابراین ریشه مسائل ما به گذشته برمی گردد.

او اضافه می‌کند: باید مرکزی ایجاد شود و دستگاه‌های ستادی در سطح بالا، نظارت، دیدبانی و ضمانتی بر اجرای قوانین باشند و در کنار آن نیز مجلس یاری کند و در زمینه‌ی آسیب‌های حوزه‌ی جوانان، نمایندگان نیز پای کار آمده و قوانین مرتبط را تدوین کنند.

دوران جوانی را می‌توان ارزنده‌ترین دوران زندگی نامید چراکه مسئولیت جوانان در این ایام بسیار سنگین می‌شود. جوانی دوران تصمیم گیری‌های اساسی است و این تصمیمات عموما تاثیر بسیار بزرگی بر تمام ابعاد زندگی فردی می‌گذارد؛ بنابراین بیابید تا با برنامه‌ریزی‌های صحیح و مدیریت مناسب از این فرصت‌ها به نحو احسن بهره ببریم.