کار سخت اسرائیل در دوران ریاست جمهوری پزشکیان
کار سخت اسرائیل در دوران ریاست جمهوری پزشکیان
انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران نگرانی‌های زیادی را در اسرائیل برانگیخته است. حمایت وی از محور مقاومت و نامه تبریک او به حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، نشان دهنده تداوم سیاست‌های قدیمی ایران در منطقه است.

ملل پرس، انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران نگرانی‌های زیادی را در اسرائیل برانگیخته است. حمایت وی از محور مقاومت و نامه تبریک او به حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، نشان دهنده تداوم سیاست‌های قدیمی ایران در منطقه است. اندیشکده شورای آتلانتیک در مقاله‌ای با عنوان Pezeshkians″″election could become a burden for Israel به بررسی این مقوله پرداخته و در قسمتی از آن می‌نویسد: 

به گزارش ملل پرس، جمهوری اسلامی ایران همواره از مقاومت مردم منطقه در برابر رژیم صهیونیستی نامشروع حمایت کرده است. حمایت از مقاومت در سیاست‌های بنیادین جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد و با قدرت ادامه خواهد یافت.”

این اظهارات، انتظارات مبنی بر تغییر در سیاست‌های تهاجمی ایران علیه اسرائیل را کم‌رنگ می‌کند. یک پژوهشگر اسرائیلی در واکنش به این نامه نوشت: “اگر کسی امیدوار بود که رئیس‌جمهور جدید ایران، پزشکیان، تغییری در سیاست‌های نظامی رژیم ایرانی ایجاد کند، این نامه برای اوست.”

با توجه به محدودیت‌های رئیس‌جمهور در تغییر سیاست‌های کلان ایران، به ویژه در حوزه روابط خارجی و نظامی، به نظر می‌رسد که پزشکیان نیز مانند رؤسای جمهور قبلی، نمی‌تواند تغییرات قابل توجهی در روابط ایران و اسرائیل ایجاد کند. حضور قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس در منطقه، تاثیرگذاری رئیس‌جمهور را به حداقل می‌رساند. در همین راستا در این مقاله می‌خوانیم که در توصیف مسعود پزشکیان می‌نویسد: “در جمهوری اسلامی، میدان نبرد حکمفرماست. من دیپلماسی را برای میدان جنگ فدا کرده‌ام.”

این شرایط نشان می‌دهد که روابط بین ایران و اسرائیل همچنان پرتنش باقی خواهد ماند و انتظار نمی‌رود که انتخاب یک رئیس‌جمهور جدید، تغییرات بنیادینی در این رابطه ایجاد کند. علاوه بر این، گفتمان سیاسی متعلق به دکتر پزشکیان کار اجماع سازی بین المللی علیه ایران را دشوارتر کرده و این رژیم غاصب را منزوی‌تر خواهد کرد.

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی
  • منبع خبر : تیتر تجارت