تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نشان دهنده ترجیح سیاست بر اقتصاد است
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نشان دهنده ترجیح سیاست بر اقتصاد است
مرتضی افقه، اقتصاددان : 🔹این تصمیم اخیر به نظر می‌رسد داخل ذهن حاکمیت، تصمیم‌گیران و تصمیم سازان مسائل ایدولوژیک ، مسائل فقهی و مسائل سیاسی اولویت‌شان بیشتر از مسائل اقتصادی، رفاهی و معیشت است. این ترجیح پنجشنبه به جای شنبه در تصمیم‌گیری فعلی کمیسیون پس از جدال‌های زیاد عمدتا با استدلال‌های شبه دینی و مذهبی نشان دهنده ترجیح سیاست بر اقتصاد است.


🔹به گزارش ملل پرس، وی با بیان اینکه تصمیم اتخاذ شده قطعا تاثیر منفی خواهد داشت چون دو روز ما در ایران تعطیل هستیم و از طرفی کشورهای دنیا دو روز تعطیل هستند. یعنی برای تجارت خارجی ما مطلوب نیست در واقع از ۷ روز ۳ روز باقی می‌ماند  که کشورمان می‌تواند با تجارت خارجی ارتباط داشته باشد.
🔹تجارت در طول تولید است و ما الان مشکل تولید داریم، مشکل تولید هم تاثیرش به صورت مستقیم بر روی اشتغال و نابرابری است بنابراین اگر نتوانیم در بخش تجارت خارجی تولیدات‌مان را فعال داشته باشیم قطعا این چهار روز تعطیلی لطمه بزرگی به تجارت خارجی ما می‌زند.
🔹در خصوص شرکت‌های خصوصی باید گفت بعضا در موارد خاص فراتر از قانون کار هستند با این تعطیلی قطعا هزینه‌های تولیدشان بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر شرکت‌‎های خصوصی با توجه به مزاحمت‌های بخش دولتی و ناکارامدی‌های بروکراسی هزینه‌هایشان بالا است این تعطیلی هم هزینه‌ها را با پرداخت‌های اضافه به کارکنان‌شان بیشتر خواهد کرد.

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی
  • منبع خبر : خبر فوری