یادداشت بایدن در آستانه سفر به منطقه/ اعدام برای کیوان امام‌وردی/ اخباری درباره غنی‌سازی
یادداشت بایدن در آستانه سفر به منطقه/ اعدام برای کیوان امام‌وردی/ اخباری درباره غنی‌سازی
مذاکرات احیای برجام/ غنی‌سازی اورانیوم در ایران/ حکم اعدام برای کیوان امامم وردی/ استقبال از کنسرت نمایش«سیصد» و... از موضوعات پربازدید و خبرساز (شنبه و یکشنبه) هجدهم و نوزدهم تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ملل پرس ، رییس جمهور آمریکا در این یادداشت با اذعان به پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای پیش از خروج دولت قبلی آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸، ادعاهایی را علیه مواضع ایران در زمینه احیای توافق هسته‌ای، همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نقش آن در منطقه مطرح کرد و با اشاره به مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی و آمریکا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد: ما دوباره به متحدان و شرکایمان در اروپا و سراسر جهان ملحق شدیم تا از انزوا خارج شویم؛ حالا این ایران است که تا وقتی به توافقی بازگردد که رییس جمهور قبلی آمریکا بدون داشتن برنامه‌ای برای چیزی که بتواند جایگزینش شود، از آن خارج شد، در انزوا به سر می‌برد.

مجتبی یوسفی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در هشداری به طرف های غربی مذاکرات، تاکید کرد: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی مسیر دیپلماسی چند وجهی را پیش گرفته و طرف های غربی باید بدانند که سنگ اندازی در مسیر مذاکرات صرفا هزینه را برای آنها افزایش خواهد داد.

مهدی مطهرنیا کارشناس مسایل بین‌الملل هم در تحلیل خود از روند مذاکرات می گوید:مذاکرات احیای برجام به واسطه مقاومت “ثابت” ایران و آمریکا، مقاومت “وابسته” اروپا و “متغیر” مسکو و پکن به فرجام نهایی نزدیک نمی‌شود یا اگر نزدیک شود فرجام پیدا نمی‌کند؛ تا وقتی این وضعیت بر قرار است در روند مذاکرات تغییری حاصل نخواهد شد.

در پی انتشار خبرهایی در رسانه های بین المللی مبنی بر “افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران” سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از زنجیره جدید ماشین‌های سانتریفیوژ که دو هفته پیش فرآیند نصب و گازدهی به آنها در فردو به انجام رسید، اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد برداشت شد.

بهروز کمالوندی افزود: گازدهی به یک زنجیره جدید از ماشین های سانتریفیوژ IR۶ حداقل دو هفته پیش به آژانس اطلاع داده شده بود و پیش تر آژانس در این باره اطلاع رسانی کرد که بلافاصله، رسانه های بین المللی نیز با هدف پیگیری اهداف خاص، آن را با بزرگنمایی منعکس کردند.

دیروز (شنبه) خبرگزاری رویترز با انتشار مطلبی مدعی شده بود که بنابر گزارش آژانس اتمی، ایران با آغاز غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو، میزان غنی‌سازی خود را افزایش داده است که استفاده ایران از این ماشین‌های پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی فردو سبب شده است تا میزان غنی‌سازی اوارانیوم‌ در این کشور افزایش یابد.

خبر مربوط به حکم کیوان امام وردی از دیگر اخبار پربازدید بود.

شیما قوشه، وکیل مدافع پنچ نفر از شاکیان خصوصی پرونده کیوان امام وردی با اعلام اینکه کیوان امام به اتهام فساد فی الارض به اعدام محکوم شده است، افزود: عنوان دقیق شکایت موکلین من زنای به عنف بوده که دادگاه در حکم صادره به مواد مربوط به آن استناد کرده که در بحث جبران خسارت آن را مسکوت گذاشته که حتما به آن اعتراض خواهیم کرد.

قدردانی حسین امیرعبداللهیان از عوامل کنسرت نمایش« سیصد » هم از اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

وزیر  امورخارجه کشورمان در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه نوشت :«امشب فرصتی دست داد که در کنسرت نمایش سیصد، در محوطه زیبای سعد آباد، در جمع ایرانیان فرهنگ دوست و هنرمندان ارزشمند کشورمان حضور یابم. هنر زیبای تئاتر و تلفیق هنرمندانه آن با موسیقی فاخر و اصیل ایرانی، بار دیگر به زیبایی تمام جلوه گری تاریخ ثروتمند این مرز و بوم را به نمایش گذاشت.

از دیگر اخبار پربازدید، تماس تلفنی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بشار اسد به مناسبت عید سعید قربان بود.

رئیسی در این تماس با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به دولت و ملت دوست و برادر سوریه و ضمن اشاره به لزوم اجرایی شدن توافقات سابق میان دو کشور، سفر چندی قبل رئیس جمهور سوریه به تهران را موفق توصیف و تاکید کرد: در این سفر توافقات خوبی حاصل شد که اجرای آنها باید به شکل جدی دنبال شود.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به تماس تلفنی «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به دولت و ملت دوست و برادر این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران مانع و محدودیتی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، سطح فعلی روابط تهران – اسلام‌آباد متناسب با ظرفیت‌های متنوع دو کشور نیست و برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را هموار کند.

گزارش تاریخی ایسنا با عنوان ” جاسوس شناسنامه‌دار انگلیسی در روزنامه اطلاعات چه کسی بود؟ ”  مصادف با نود و ششمین سالگرد انتشار نخستین شماره روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۰۵ هم از خبرهای پرمخاطب بود.

معروف‌ترین اقدام روزنامه اطلاعات، در عصر پهلویِ پسر روی داد. اطلاعات در شماره ۱۵۵۰۶ خود که در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۵۶ چاپ شد، در مقاله‌ای سراسر توهین و هتاکی، نسبت‌های ناروایی را به آیت الله سید روح‌الله موسوی خمینی، رهبر در تبعیدِ ملت ایران چاپ کرد.

  • منبع خبر : ایسنا