از بیماری “هزار چهره” چه می‌دانید؟
از بیماری “هزار چهره” چه می‌دانید؟
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تب مالت یک بیماری هزارچهره است، بر ضرورت پیشگیری از ابتلا به این بیماری به ویژه در فصل گرم سال تاکید کرد.

دکتر مجید همتی در گفت و گو با ملل پرس ، با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال شیوع بیماری “تب مالت” اظهار کرد: تب مالت یکی از بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام است که در دام با عوارضی مانند سقط جنین، ناباروری، کاهش تولید و… خود را نشان می‌دهد.

وی سپس به علائم این بیماری در انسان اشاره کرد و گفت: تب مالت در انسان باعث تب و لرز، درد استخوانی، لاغری و بی‌اشتهایی می‌شود و حتی گاهی برخی از بخش‌های بدن مثل دستگاه گوارش، سیستم قلب و عروق، کلیه و کبد و… را نیز درگیر می‌کند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: علائم  این بیماری تا سال‌ها در بدن انسان مانده و در کنار هزینه‌های زیادی که به فرد تحمیل می‌کند، یک بیماری سخت و صعب‌العلاج است.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت با روش‌های مختلفی از دام به انسان منتقل می‌شود، گفت: یکی از مهمترین راه‌ها مصرف شیر و لبنیات حاصل از شیر دام آلوده است.

وی با تاکید بر اینکه حجم زیادی از میکروب در مایعات بدن دام آلوده از جمله شیر، ادرار و… وجود دارد که قابل انتقال به انسان است، گفت: انواع لبنیاتی که با شیر آلوده تولید می‌شود، میکروب تب مالت را داشته و لبنیانی مانند پنیر، سرشیر، کره، بستنی و … خطرناکتر هستند. 

وی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت توصیه می شود خانواده‌ها تا حد امکان لبنیات پاستوریزه استفاده کرده و در صورت استفاده از لبنیات سنتی، شیر را حتما جوشانده و پنیر را هم در آب نمک نگهداری کنند.

همتی سپس با بیان اینکه تب مالت انواع دام سبک و سنگین را درگیر می‌کند، گفت: با ابتلای دام به بیماری، میکروب آن تا پایان عمر اقتصادی دام، در بدن دام باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: دامداران اگر مواردی از سقط جنین را در دام‌های خود مشاهده کردند، حتما باید به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند، زیرا یکی از اولین نشانه‌های ابتلا به تب مالت، سقط جنین در دام است.

وی سپس ترشحات زایمان و جفت و جنین دام بیمار را نیز یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری برشمرد و تاکید کرد: دامداران باید هنگام تماس با جفت و جنین دام از پوشش مناسب استفاده کنند و اگر دام سقط جنین داشت، جفت و جنین را به شیوه بهداشتی دفن کنند.

وی سپس مهمترین راه‌ کنترل بیماری را واکیسناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه تب مالت عنوان کرد و افزود: در این راستا از ابتدای سال واکسیناسیون دام های سبک استان علیه تب مالت شروع شده و پیش‌بینی می‌شود ۶۱۰ هزار بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شوند.

وی ادامه داد: همچنین کار واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب مالت هم از اواخر شهریور آغاز و برآورد می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۱۰  هزار راس دام سنگین شامل ۱۰۰ درصد گوساله‌ها و بالای ۵۰ درصد گاوهای بالغ علیه بیماری واکسینه شوند.

 انتهای پیام