بازار خودرو منتظر شهریور ماه
بازار خودرو منتظر شهریور ماه
واردات خودروهای خارجی به کشور پس از چند سال ممنوعیت، آزاد شد در سال های اخیر قیمت خودروهای داخلی در کشور با رشد فزاینده‌ای همراه شد. در همه سال‌های گذشته در بازار با کمبود خودرو مواجه بودیم که همه نوسانات، واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها به دلیل همین کمبود خود را بیش از پیش نشان داد.

در حالی که با احتساب قیمت‌های جهانی و نرخ دلار حتی ۳۰ هزار تومانی، امروز گران‌ترین خودروی چینی در ایران بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نمی‌ارزد، اما شاهدیم با قیمت‌های گزافی به فروش می‌روند. از سوی دیگر تصادفات ناشی از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل از جمله تصادف ۵۸ خودرو در محور بهبهان و منفجر شدن چهار خودروی آن، باز نشدن ایربگ این خودروها و هزاران مورد تصادف با خودروهای داخلی که منجر به مرگ یا مجروحیت مردم شده است، باعث انتقاد مسئولان به ویژه رییس پلیس راهور از پایین بودن کیفیت و ایمنی نداشتن خودروها شد که این موضوع به نوعی صدای برخی دیگر از مدیران را درآورده است.

 این مهم در حالی است که افزایش تصادفات ابعاد ثانویه وسیعی دارد. فقدان نیروی انسانی جوان یک جامعه، معلولیت‌ها، بی‌سرپرستی خانوارها و فقر اقتصادی و اختلالات روان‌شناسی ناشی از دست دادن افراد در تصادفات، آنقدر آسیب‌زا است که باید برای کاهش هر چه بیشتر تصادفات تلاش کرد. برخی از کشورها ، آمار صفر ارائه دادند؛ یعنی در راستای انجام اقداماتی قرار گرفته‌اند که هیچ فردی در تصادفات کشته نشود. لازمه این موضوع، افزایش ایمنی خودروها و ارتقای آن‌ها، ارتقای ایمنی راه‌ها، اعمال مقررات و بهبود رفتار رانندگان است که باید در راستای کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها در دستور کار قرار گیرد.

 به اعتقاد کارشناسان با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که خودروسازان داخلی به بهانه تولید و اشتغال، از این انحصار سود برده که منجر به افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو و کیفیت رو به افول آن گردیده است.

بر اساس اعلام سخنگوی دولت ، چهارشنبه شب ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ واردات خودرو آزاد شد وی این موضوع را تحقق یکی دیگر از بندهای هشت فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو دانستند و طبق نظر کارشناسان واردات خودرو چه کارکرده و چه صفر، می‌تواند بازار داخلی را رقابتی کند و در نهایت خودروسازان داخلی را به فکر افزایش کیفیت محصولات‌شان بیندازد حال باید منتظر بود و دید آیا سازوکار این مهم منجر به تعدیل قیمت ها و کاهش واسطه گری ها خواهد شد یا نه.

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی
  • منبع خبر : ملل پرس