رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ۸۰درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ۸۰درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده منشا ۸۰ درصد آلودگی هوا در کلانشرهای کشور وسایل نقلیه متحرک است.

به گزارش ملل پرس، علی سلاجقه روز پنجشنبه در بدو ورود به استان سمنان در آستانه امامزاده علی ابن اشرف (ع) به خبرنگاران اظهار داشت: فرسودگی و سوخت خودروها، ۲ عامل اصلی آلاینده بودن وسایل نقلیه و آلودگی هوا است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ۹ کلان شهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند و وضعیت هوا در این شهرها مناسب نیست.
وی بیان کرد: در بین کلانشهرها اصفهان وضعیت نامناسب‌تری نسبت به بقیه شهرها دارد و بعد از اصفهان، تهران در ردیف کلانشهرهای آلوده قرار دارد.
وی اضافه کرد: کمک به وضعیت حمل و نقل عمومی برای بهبود وضعیت هوا با جدیت دنبال می‌شود و ارتقای کیفیت سوخت از استاندارد یورو چهار به یورو پنج و افزایش شمار موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های برقی در ناوگان عمومی به عنوان راهبردهای بهبود وضعیت هوا به وسیله شهرداری‌ها در دست پیگیری است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: نیروگاه‌ها از لحاظ استفاده از سوخت با همکاری وزارت نیرو در وضعیت مناسب قرار دارند و با تمهیدات اندیشیده شده پیش بینی‌ می‌شود وضعیت هوا در کلان شهرهای اصفهان و تهران بهبود یابد.
وی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه نظارت و پایش را بر عهده دارد و براساس قانون برای حفظ هوای پاک ۱۱ دستگاه اجرابی مسوولیت اصلی و ۱۱ دستگاه اجرایی مسوولیت فرعی دارند و باید بیش از پیش همراهی کنند.

مشکلات آب در استان سمنان بررسی می‌شود
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تنوع زیستی در این استان گفت: مشکلات استان سمنان در زمینه آب به عنوان یک وظیفه سازمانی از سوی حفاظت محیط زیست بررسی می‌شود.
وی یادآور شد: سمنان استانی خاص در زمینه تنوع زیستی و اقلیمی است که از کویر گرفته تا جنگل‌های هیرکانی در این استان وجود دارد و بر همین اساس برای بهبود وضعیت محیط‌زیست استان باید برنامه‌ریزی مناسب و تمهیدات ویژه اندیشیده شود.
سلاجقه اظهار داشت: یک چهارم مساحت استان سمنان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد و یک‌ششم تا یک‌هشتم مناطق تحت پوشش محیط زیست کشور مربوط به استان سمنان است.
وی با اشاره به وجود پارک ملی و مناطق حفاظت شده در استان سمنان، یادآور شد: مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان جزو مناطق زیستکره در کشور و دنیا محسوب می‌شود و باید در حفظ این مناطق توجه ویژه شود.
سلاجقه با بیان اینکه استان سمنان با وجود داشتن طبیعتی خشک و بیابانی دارای تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است، افزود: با توجه به استقرار صنایع و معادن، برای حفاظت از محیط زیست استان باید همواره تمهیدات ویژه در نظر گرفت.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استان سمنان در کنار معادن فلزی و غیرفلزی، منبع معادن زیستی گیاهی و جانوری است و باید برای تامین منابع آبی نگاه ویژه داشت.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بدو ورود به سمنان مورد استقبال سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان و محمد حمیدی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی معاون استاندار و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.
سلاجقه امروز به منظور بازدید از مناطق تحت حفاظت این سازمان و دیدار با محیط بانان به استان سمنان وارد شد. در این سفر سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست و نورمحمدی معاون هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.
۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.
پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار و پارک توران یا خارتوران در شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا به ترتیب در غرب و شرق استان سمنان است و هم چنین استان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است .

  • منبع خبر : ایرنا