سرشماری پهپادی حیات وحش آذربایجان‌شرقی
سرشماری پهپادی حیات وحش آذربایجان‌شرقی
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: طرح سرشماری حیات وحش مناطق تحت مدیریت این مجموعه با استفاده از سامانه های هوشمند و تجهیزات پهپادی در جریان است.

به گزارش ملل پرس ، « شهنام اشتری» روز سه شنبه در جمع محیط بانان شهرستان کلیبر و خداآفرین، افزود: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مدیریت بهینه سرشماری حیات وحش با استفاده از تصاویر هوایی و پهپاد، بهترین سرشماری برای حیات وحش محسوب می شود و گزارش های جمعیت شناسی حیات وحش دقیق تر خواهد بود.

وی ادامه داد: سرشماری پستانداران بیشتر با هدف برآورد حداقل جمعیت پستانداران شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت محیط زیست و آزاد، به دست آوردن ترکیب جنسی و سنی هر یک از گونه ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه ها، بررسی وضعیت حفاظتی آنها و برنامه ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید کننده حیات وحش و کمبودها و نارسایی های مناطق تحت مدیریت انجام می شود.

اشتری اظهار کرد: سرشماری زمستانه پستانداران در آذربایجان شرقی با توجه به وضعیت آب و هوایی و توپوگرافی منطقه و نیز فصل جفت گیری از دهم آذر ماه شروع شده است و تا پایان دی ماه ادامه دارد.

وی گفت: این سر شماری در چهار حوزه پاسگاه های دار آغزی و شاه حیدر، تازه کند و آنزا، وینق و دیزمار با حضور بیش از ۵۰ نفر از نیروهای ستادی، محیط بانان، همیاران و همکاران بازنشسته در پنج شهرستان تبریز، جلفا، اهر، ورزقان، کلیبر و خداآفرین، با تعداد ۱۲ دستگاه خودروی سازمانی و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت انجام می شود.

اشتری افزود: در این سرشماری تعداد ۱۷ تیم سه و چهار نفری به روش ترانسکت ( نمونه برداری خطی ) آمارگیری می شود که تاکنون بر اساس آمارهای به دست آمده، جمعیت گونه کل و بز استان رشد نسبی را نشان می دهد.

به گزارش ملل پرس، در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان رسانه ای و محیط بانان برتر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تجلیل شد.

گفتنی است تعداد مناطق زیرمجموعه مدیریت اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی ۱۳ منطقه و ۹ منطقه شکار است و کل مساحت مناطق زیرمجموعه محیط زیست استان بیش از ۵۸۰ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد کل مساحت آذربایجان شرقی را شامل می شود.

تعداد محیط بانی های فعال آذربایجان شرقی ۳۰ باب و تعداد ادارات شهرستان ها ۲۱ اداره و نمایندگی مستقر در شهرستان ها است.

مجموع مساحت جنگل های آذربایجان شرقی معادل ۱۸۸ هزار هکتار است که در این مناطق تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه و تنوع گونه های جانوری به تعداد ۳۴۶ گونه شناسایی و ثبت شده است.

  • منبع خبر : ایرنا