مصوبه ای که پس از ۱۹ سال مسیر توسعه البرز را گشود
مصوبه ای که پس از ۱۹ سال مسیر توسعه البرز را گشود
ملل پرس- طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز در شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی پس از ۱۹ به تصویب رسید، مصوبه ای که می تواند آغازگر راهی پر از امید برای توسعه این منطقه و در نهایت آبادانی ایران اسلامی باشد.

دوشنبه بیست و نهم دی ماه طی جلسه ای که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، طرح جامع و برنامه عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی و فرود گاه بین المللی پیام به تصویب رسید.

قانون تشکیل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز با وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار و با گرایش فناوری اطلاعات و صنایع مخابراتی در سال ۷۸ به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسیده و در ۱۳۸۰ از سوی هیات دولت ابلاغ شد.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه هیات وزیران، استقرار فعالیت های تولیدی و صنایع غیرآلاینده موسوم به سبز و نیز ایجاد پایانه های صادراتی به فعالیت های منطقه اضافه گردید، برخورداری از ظرفیت هوایی منطقه ویژه اقتصادی پیام موجب شد تا با مصوبه هیات وزیران در سال ۹۸، به فرودگاه مستقر در منطقه که تا پیش از این در بخش پروازهای باری خارجی(کارگو) فعال بود این اجازه را داد را تا در کنار فعالیت در این بخش و با تائید سازمان هواپیمایی کشوری به فعالیت های مسافری و آموزشی نیز بپردازد.

این مجموعه زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت و شرکت خدمات هوایی پیام به عنوان سازمان مسوول منطقه تعیین شده است.

وجود فرودگاه فعال در منطقه، نیروی کار با سطوح مختلف تحصیلی و تجربی در شهرهای اطراف، امکان اتصال منطقه به شبکه ریلی سراسری کشور( با احداث ۱۲ کیلومتر خط راه آهن از منطقه تا ایستگاه کردان)، تقویت اتصال منطقه به شبکه های راه های سراسری کشور و نزدیکی به پایتخت موجب شده تا منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از اهمیت ویژه و موقعیت خاصی در کشور برخوردار باشد.

فعالیت های این مجموعه به طور عمده هم اکنون در سه بخش لجستیک و صنایع( تولید، پردازش و پشتیبانی صنعت و خدمات)، شهرک فناوری های نوین و فرودگاه را شامل می شود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در گفت وگو با ایرنا ضمن مثبت ارزیابی کردن تصویب طرح جامع این منطقه گفت:  منطقه در چهار فاز طراحی که مساحت فاز اول ۴۰ هکتار، دوم ۵۶ ، سوم ۱۶و چهارم ۱۶۵ هکتار است، که هم اکنون در حال توسعه زیر ساخت ها در فاز چهار و با اولویت صنایع آی.سی.تی و آی .تی هستیم.

نادر ثناگو مطلق افزود: با توجه به توسعه روز افزون زیر ساخت ها در این منطقه و با هدف مدیریت کالبدی و منسجم در آن، شرکت خدمات هوایی پیام به عنوان متولی منطقه ، تصمیم به تهیه طرح جامع و برنامه عملیاتی در محدوده سه هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه و فرودگاه پیام نمود.

وی اضافه کرد: در همین راستا پروژه مورد نظر تحت عنوان طرح جامع و برنامه عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی پیام از طریق برگزاری مناقصه در سال ۹۶ از طرف شرکت خدمات هوایی پیام به مهندسین مشاور ابلاغ و به موجب آن مطالعات طراحی و برنامه ریزی آن آغاز گردید.

ثناگو مطلق گفت: هدف اصلی این طرح تامین نیاز حمل و نقل هوایی و سفرهای داخلی و بین المللی استان های البرز، قزوین و غرب تهران و همچنین پشتیبانی از فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام در زمینه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه مدت اجرای طرح جامع ۲۰ ساله است خاطر نشان کرد: مطالعات طرح جامع و برنامه عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی پیام و فرودگاه بین المللی پیام در چهار مرحله کلان اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در ادامه به عملکرد طرح در اسناد فرادست اشاره و گفت: همچنین انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا، توسعه و تجهیز منطقه در غالب کاربری های صنایع تبدیلی، فرودگاه، انرژی خورشیدی و تعیین نقش منطقه به عنوان شهرک آی.سی.تی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی دانش بنیان از دیگر اهداف طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

ثناگو مطلق ادامه داد: ایجاد دهکده ها و پارک های لجستیکی متکی به فناوری های موج چهارم به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه تجارت، ارتقاء سطح مهارت و فناوری در صنعت، پشتیبانی از توسعه صادرات محصولات صنایع پیشرفته و دانش بنیان، شکل گیری بنگاه های فناوری صادرات گرا و ارتقای فناوری و توسعه زیر ساخت های شبکه های پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات در قالب برنامه ششم توسعه کشور را از دیگر اهداف طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان عنوان کرد.

وی ادامه داد: به صورت خلاصه دست یابی به جایگاه بزرگ ترین مرکز صادرات و پردازش در کشور، ترانزیت کالاها با فناوری های پیشرفته، شکل گیری مرکز تجارت و بازرگانی مدرن و تبدیل پیام به یکی از قطب های آموزش عالی آی.تی بین المللی را می توان از مهم ترین مزیت های تصویب طرح جامع منطقه به شمار آورد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام شهر فرودگاهی، شهرک فناوری های نوین و منطقه ویژه اقتصادی را مهم ترین مفاهیم کلان و تاثیر گذار در طرح جامع و برنامه عملیاتی این منطقه عنوان و افزود: هم اکنون پروازهای آموزشی با بیش از ۴۶ هزار پرواز در سال و میانگین سالانه حدود ۴۰۰ تن جابه جایی بار در فرودگاه پیام صورت می گیرد.

ثناگو مطلق خاطر نشان کرد: این در حالی است که در افق طرح جامع پیش بینی تعداد مسافران و میزان بار بین المللی فرودگاه بین المللی پیام به ترتیب حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و چهار صد هزار تن خواهد بود.

 پیام شریان اصلی صادرات و واردات البرز است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام در بخش صادرات و واردات گفت:  منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با داشتن ظرفیت هایی از جمله گمرک و پروازهای کارگو(باری) امروز به عنوان شریان اصلی صادرات و واردات استان البرز و منطقه به شمار می رود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرو دگاه بین المللی پیام افزود: پیام با توجه به داشتن زیر ساخت های مناسب فرودگاهی ، مناسب ترین ظرفیت برای ارایه خدمات تخصصی در بخش کارگو( باری) را دارد که  فعالان بخش اقتصادی و تولیدی می توانند از این پتانسیل بالقوه  برای افزایش صادرات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده نمایند.
نادر ثناگو مطلق افزود: اکنون حدود ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی در سطح کشور فعال است که پیام  با داشتن قابلیت هایی از جمله نزدیکی به پایتخت و برخورداری از فرودگاه بین المللی باری و مسافری مجموعه ای منحصر به فرد نسبت به سایر مناطق  محسوب می شود که در بخش هایی از جمله صادرات و واردات با هدف توسعه تولید و اشتغال توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های بالای منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام ، این فرودگاه آمادگی افزایش صادرات به تمام نقاط جهان را دارد، همچنین بنا به درخواست پرواز از سوی شرکت های بخش خصوصی، پیش بینی می شود که روند واردات و صادرات از فرودگاه بین المللی پیام امسال گسترش یابد.

ثناگو مطلق ادامه داد: این در حالی است که با تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان چشم انداز روشنی را در این بخش بیش از امروز با گسترش زیر ساخت ها متصور شد.

  • نویسنده : .
  • منبع خبر : ایرنا