نابودی سلول‌های سرطانی با هل!
نابودی سلول‌های سرطانی با هل!
نتایج مطالعه اخیر محققان "دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا" آمریکا حاکی از آن است که ادویه "هل" می‌تواند سلول‌های سرطان پستان تهاجمی سه‌گانه منفی را از بین ببرد.

به گزارش ملل پرس و به نقل از اس تی دی، محققان آمریکایی طی این مطالعه اظهار کرده‌اند که ترکیبات موجود در هل می‌تواند نویدبخش راهی نوین برای درمان سرطان پستان تهاجمی باشد.

براساس نتایج این مطالعه جدید، کاردامومین(Cardamomin) که یک ترکیب طبیعی موجود در ادویه هل و سایر گیاهان است می‌تواند پتانسیل درمانی خوبی برای سرطان پستان سه‌گانه منفی داشته باشد. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد این ترکیب ژنی که به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند تا از سیستم ایمنی فرار کنند را مورد هدف قرار می‌دهد.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان‌های پستان، سه‌گانه منفی هستند و این نیز به آن معنا است که آنها گیرنده‌ای برای استروژن یا پروژسترون ندارند و مقادیر اضافی از پروتئینی به نام HER۲ را تولید نمی‌کنند که این موضوع سبب می‌شود درمان این تومورها دشوار باشد زیرا این نوع از سرطان به درمان‌های مبتنی بر هورمون که برای انواع دیگر سرطان پستان استفاده می‌شود، پاسخ نمی‌دهند. آنها همچنین تهاجمی‌تر هستند و میزان مرگ و میر آنها نسبت به سایر سرطان‌های پستان بالاتر است.

دکتر “پاتریشیا مندونکا”(Patricia Mendonca) استادیار و تحلیلگر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا گفت: ایجاد یک درمان هدفمند برای سرطان پستان سه گانه منفی که هم ایمن و هم موثر باشد، چالش برانگیز بوده است. به همین دلیل، نیاز اساسی به بررسی گیاهان دارویی به عنوان روشی جدید برای مبارزه با این سرطان وجود دارد.

مندونکا تحقیقات جدید را در نشست سالانه انجمن آسیب شناسی تحقیقاتی آمریکا که از دوم تا پنج آوریل در فیلادلفیا برگزار می‌شود، ارائه خواهد کرد.

مندونکا در ادامه بیان کرد: این حقیقت که کاردامومین قرن‌ها به‌ عنوان ادویه و اخیرا به‌ عنوان یک مکمل استفاده می‌شود، نشان دهنده آن است که مصرف آن بی‌خطر بوده و ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که کاردامومین پتانسیل درمان سرطان بدون عوارض جانبی را به اندازه سایر داروهای شیمی‌درمانی دارد.

در این مطالعه محققان بررسی کردند که چگونه کاردامومین بر بیان ژن لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌شده(PD-L۱) که در سلول‌های تومور یافت می‌شود، تاثیر می‌گذارد. لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌ شده در طول پیشرفت سرطان پستان، بیش از حد بیان می‌شود و نقش مهمی در کمک به سلول‌های سرطان پستان برای فرار از سیستم ایمنی بدن دارد.

در این مطالعه محققان از دو رده سلولی سه گانه منفی سرطان پستان که از نظر ژنتیکی متفاوت بودند، استفاده کردند. یکی از آنها از زنان با اجداد آمریکایی آفریقایی تبار و دیگری از زنان اروپایی(قفقازی) گرفته شده بود. آنها دریافتند که درمان با کاردامومین باعث کاهش وابستگی تک دوزی(a dose-dependent decrease) در زنده ماندن سلولی در هر دو رده سلولی می‌شود. این کار همچنین بیان لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌شده را در رده سلولی قفقازی کاهش داد، اما در رده سلولی آمریکایی آفریقایی تبار این اتفاق رخ نداد که این امر نشان می‌دهد سلول‌های نژادهای مختلف ممکن است به دلیل تغییرات ژنتیکی در بین نژادها، واکنش متفاوتی به کاردامونین نشان دهند.

مندونکا در ادامه افزود: این نخستین مطالعه‌ای است که در آن تاثیر مهار کنندگی کاردامومین بر بیان لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌شده و درمان سرطان پستان سه گانه منفی مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان اظهار کردند که این تحقیق همچنان در حال انجام است. آنها قصد دارند مطالعات بیشتری را در سلول‌ها و حیوانات انجام دهند تا اثربخشی این ترکیب را قبل از آزمایش روی افراد تایید کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مکانیسم‌های دیگری را که ممکن است در خواص ضد سرطانی کاردامونین دخیل باشد، کشف کنند.