به گزارش نهال امید سارا سید منیر طی سخنانی اظهار داشت: دوچرخهسواری رویکردی برای توسعه حملونقل پایدار و کاهش آلودگی شهرهاست و بهترین راهحل برای کنترل ترافیک، آلودگی صوتی، کاهش هزینههای اقتصادی حملونقل و افزایش سلامت شهروندان استفاده از دوچرخه به منزله وسیله نقلیه عمومی است.
وی افزود: در کنار این مسائل دوچرخهسواری را باید حق همه انسانها دانست و این امر خواسته بحق زنان است و نمیتوان نیمی از جمعیت جامعه را از حق طبیعیشان محروم کرد.
وی اضافه کرد: از همین رو، بانوان نیز باید مانند آقایان بتوانند در اماکن عمومی دوچرخهسواری کنند که متاسفانه با توجه به اینکه هرچند دوچرخهسواری برای بانوان منع قانونی و مجازات مشخصی ندارد، اما برخوردها و عدم فرهنگ سازی لازم در این زمینه موجب دلسردی و اذیت بانوان دوچرخه سوار می شود.

این بانوی رکابزن در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به طورکلی امنیت دوچرخه سواران را میتوان به دو بخش سختافزاری (راه و مسیر) و نرمافزاری (فرهنگ جامعه) تفکیک کرد.
وی تاکید کرد: محدود بودن و نبود لاین مخصوص دوچرخه سواری در سطح شهر مشکلات زیادی را برای دوچرخه سواران ایجاد نموده است بطوریکه خط ویژه دوچرخه بسیار کم و محدود است و مسیرها نیز نه تنها خالی از ایراد نیست، بلکه توسط موتورسواران، پیادهها و یا خودروهای پارک شده نیز مسدود میشوند؛ به علاوه اگر دوچرخه سواران بخواهند آزار و اذیت رانندگان را نادیده گرفته و در مسیر آسفالت ادامه مسیر دهند این بار دست اندازها سد راهشان می شود.
وی در ادامه ابراز داشت: به طور کلی باید گفت اکثریت جامعه چه شهروندان عادی و چه مسئولان، حقوق دوچرخه سواران را به رسمیت نمیشناسند و آن را در اولویت آخر قرار میدهند و این بدان معناست که در فرهنگسازی این موضوع راه درازی در پیش داریم.
سید منیر در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد روزی باشیم که ارگان ها و مسئولین شهری در راستای برطرف کردن این مشکلات عزم جدی داشته باشند.
- نویسنده : گفتگو از : انورالسادات ناظمی
- منبع خبر : ملل پرس





































