هفدهمین روز جنگ در اوکراین/ زلنسکی: در لحظه سرنوشت‌سازی هستیم
هفدهمین روز جنگ در اوکراین/ زلنسکی: در لحظه سرنوشت‌سازی هستیم
هفدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین، در حالی آغاز شد که حمله‌های سنگین توپخانه‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای عمده اوکراین ‌سراسر شب ادامه یافت. جمعه شب به وقت اوکراین، نیروهای روسیه شهر میاکولائیف در جنوب اوکراین را زیر گلوله‌باران سنگین گرفتند.

به گزارش ملل پرس ، یتالی کیم، فرماندار این منطقه در کانال تلگرام خود گفت که “درگیری شدیدی” در شمال شهر در جریان است. همزمان، یک شرکت خصوصی ماهواره‌ای آمریکایی شامگاه جمعه گفت تصاویر ماهواره‌ای نشان‌ می‌دهند که واحدهای نظامی روسیه همچنان به کی‌یف نزدیک‌تر می‌شوند و شلیک توپخانه به سوی مناطق مسکونی مشاهده می‌شود. به گفته شرکت «مکسار تکنالاجیز» چندین خانه و ساختمان در شهر موسخون در شمال غربی کی‌یف آتش گرفته یا ویران شده‌اند.

بعدازظهر جمعه به وقت واشنگتن، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان این که وضعیت در اوکراین به سطح خطرناکی رسیده است، گفت تنها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که می‌تواند به این بحران پایان دهد. جان کربی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد پیامدهای حمله نظامی روسیه به اوکراین و خطر گسترش آن به سایر مناطق گفت، پوتین می‌تواند این جنگ را با موافقت با یک راه حل دیپلماتیک، یا دست‌کم متوقف کردن بمباران و مرگ و ویرانی که خود او باعث شده، همین حالا متوقف کند. 

پیش از آن، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در یک نطق تلویزیونی در ارتباط با تداوم حمله نظامی روسیه به اوکراین، به مسکو در مورد هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد. بایدن گفت تحریم‌هایی که تاکنون بر روسیه اعمال شده ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور و اعلام کرد ایالات متحده در گامی جدید، به روابط عادی تجاری خود با روسیه پایان می‌دهد.
رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد «گروه٧» نیز گام‌های بیشتری را برای تحت فشار گذاشتن بیشتر روسیه با هدف پایان دادن به تهاجم نظامی خود در اوکراین بر خواهد داشت.

نخست‌وزیر چین وضعیت اوکراین را “به شدت خطرناک” دانست

نخست وزیر چین با “خطرناک” توصیف کردن اوضاع در اوکراین، پیشنهاد کمک پکن را برای ایفای نقشی مثبت با هدف برقراری صلح در این کشور مطرح کرد اما همچنان از انتقاد از روسیه بابت حمله به اوکراین اجتناب کرد.

بالاخره شرودر به دیدار پوتین رفت

«گرهارد شرودر» صدراعظم پیشین آلمان برای مذاکره با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به منظور خاتمه دادن به جنگ در اوکراین به مسکو رفته است. این سفر به دنبال مذاکراتی در استانبول با یک سیاستمدار اوکراینی که عضو هیات مذاکره‌کننده کشورش برای مذاکرات صلح با روسیه است، انجام شد.  

بایدن: ناتو وارد اوکراین شود جنگ جهانی سوم رخ می‌دهد

با ورود حمله روسیه به اوکراین به سومین هفته خود، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم در صورت رویارویی مستقیم روسیه و ناتو هشدار داد.

ماکرون: همه گزینه‌ها علیه روسیه روی میز است

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعمال نخستین دور تحریم‌ها علیه روسیه از آغاز حمله نظامی آن کشور به اوکراین سریع عمل کرد و اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را نیز انجام خواهد داد. ما برای اعمال تحریم‌های جدید آماده‌ایم، همه گزینه‌ها روی میز است.

آژانس جاسوسی آمریکا درباره خرابکاری در اینترنت اوکراین پیش از حمله روسیه تحقیق می‌کند

تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا، سازمان امنیت سایبری دولت فرانسه (ANSSI) و اطلاعات اوکراین در حال بررسی هستند که آیا خرابکاری در اینترنت ماهواره‌ای اوکراین کار هکرهای تحت کنترل دولت روسیه بوده که در آستانه حمله تلاش کردند تا ارتباطات را مختل کنند یا خیر.

درخواست دیوان کیفری بین‌الملل از طرف‌های جنگ اوکراین درباره حمایت از غیرنظامیان

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌الملل، از طرف‌های درگیر در اوکراین خواست از استفاده از سلاح‌های سنگین و انفجاری قوی در مناطق پرجمعیت خودداری کنند.

کامالا هریس در رومانی: پوتین تمایلی به دیپلماسی ندارد / موشک‌های پاتریوت را به لهستان دادیم

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان سفرش به رومانی در فاصله سه هفته پس از حمله روسیه به اوکراین گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشانی از تمایل داشتن به مشارکت در دیپلماسی ندارد. هریس همچنین تأیید کرده است که دو آتشبار از سامانه پدافند هوایی پاتریوت به لهستان تحویل داده شده است.

یک مقام اوکراینی: بنت به زلنسکی پیشنهاد داده تسلیم شود/ تل‌آویو منکر شد

وب سایت عبری واللا و پایگاه آمریکایی اکسیوس فاش کردند که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده تا تسلیم شده و پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای توقف جنگ را بپذیرد.

انگلیس ۳۸۶ نماینده مجلس دومای دولتی روسیه را تحریم کرد

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، طبق تصمیم اتخاذ شده توسط  لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس ۳۸۶ نماینده دومای دولتی روسیه به دلیل حمایت از مناطق لوهانسک و دونتسک تحریم شدند.

آمریکا، روسیه را به نقض اصول امنیت اتمی در اوکراین متهم کرد

آمریکا دولت روسیه را به نقض اصول امنیت اتمی در اوکراین متهم کرد و خواستار توقف هدف قرار دادن نیروگاه‌های برق اتمی در اوکراین از سوی نیروهای روسی شد. دولت آمریکا همچنین اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای را دربار اینکه مواد رادیواکتیو از نیروگاه‌های برق اتمی اوکراین نشت کرده باشد، نیافته است.

کاروان نظامی عظیم روسیه در نزدیکی کی‌یف پخش شده است

براساس تصاویر ماهواره‌ای جدید، کاروان بزرگ خودروهای نظامی روسیه که به کُندی به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین حرکت می‌کرد، تقریبا پراکنده شده و در نقاط دیگر مستقر شده‌اند.

طول این کاروان نظامی روسیه قبلا بیش از ۶۴ کیلومتر برآورد شده بود. این کاروان طی چند روز گذشته هم بیرون کی‌یف مستقر بود. اما مقام‌های آمریکایی و انگلیسی گفتند که حرکت آن به علت کمبود سوخت و موادغذایی “متوقف” شده است، آن هم در بحبوحه گزارش‌هایی از حمله جنگنده‌های اوکراینی به این کاروان.

زلنسکی: اوکراین در لحظه سرنوشت‌ساز به سر می‌برد

در شرایطی که آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه برخی از مقام‌های ارشد کرملین و الیگارش‌های روس اعمال کرده است، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که کشورش در جنگ با نیروهای روسیه که به نظر می‌رسد دوباره در حال تجدید قوا برای حمله احتمالی به کی‌یف‌ هستند، در “لحظه سرنوشت‌ساز” به سر می‌برد.

سازمان ملل: مدرکی دال بر برنامه تسلیحات بیولوژیکی اوکراین نداریم

پس از اینکه مسکو خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین شد، سازمان ملل اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر برنامه تسلیحات بیولوژیکی اوکراین وجود ندارد. این در حالی است که واشنگتن و متحدانش مدعی هستند روسیه با انتشار این “ادعای تایید نشده” دنبال مقدمه چینی برای حملات بیولوژیکی یا شیمیایی احتمالی است.روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نشستی را به درخواست روسیه درباره درباره فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین برگزار کرد.