کاهش محسوس دما و آغاز بارش برف در برخی شهرهای آذربایجان‌شرقی
کاهش محسوس دما و آغاز بارش برف در برخی شهرهای آذربایجان‌شرقی
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز با ورود جبهه سرد به جو استان، دما به صورت محسوس کاهش یافته و بارش برف در برخی شهرهای استان آغاز شده است.

به گزارش ملل پرس «محمد امیدفر» روز چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگاران با بیان اینکه دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه سانتی گراد در شهرهای استان کاهش می یابد، افزود: بر اساس گزارش های مردمی و ایستگاه های هواشناسی، هم اکنون بارش برف در هریس، چاراویماق، ورززقان، بستان آباد، سراب و اهر آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بارش ها در استان امروز شدت می گیرد، اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای هوا از حد نرمال در برخی شهرهای استان، بارش در این شهرها به صورت باران و در نواحی سردسیر و کوهستانی به صورت برف خواهد بود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال افزایش بارش ها، احتمال آبگرفتگی معابر، وزش باد گاهی به نسبت شدید، اختلال در تردد جاده ای و کولاک برف و یخبندان در نواحی سردسیر وجود دارد بر این اساس مردم باید از رفتن به حاشیه رودخانه ها و مناطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند.

امیدفر، ادامه داد: از امشب، از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته می شود و از عصر فردا با خروج این سامانه از جو آذربایجان شرقی، جوی پایدار در استان حاکم می شود.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته هریس با دمای صفر درجه و ملکان و عجبشیر با دمای هشت درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این بازه زمانی در گرمترین زمان به ۹ درجه و در سردترین زمان به هفت درجه سانتی گراد رسید.

به گزارش ملل پرس ، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا