۵۰ درصد دانش‌آموزان باید به سمت مهارت آموزی بروند
۵۰ درصد دانش‌آموزان باید به سمت مهارت آموزی بروند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید 30 درصد از آموزش‌ها مهارت محور شوند، افزود: موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور و در برنامه‌های پنج ساله آمده است، در برنامه 5 ساله ششم دو تکلیف مطرح شده و این است که 50 درصد دانش‌آموزان و 30 درصد از آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند.

به گزارش نهال امید ، علیرضا منادی، روز پنجشنبه، ۳۰ تیرماه، در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم، اظهار کرد: رتبه ایران در زمینه تولید علم و دانش ۱۴ بوده و جزو کشورهای برتر دنیاست.به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اکنون دنیا به سمت کسب مهارت پیش رفته و بسیاری از افراد متقاضی مهارت آموزی هستند که این موضوع یک راه بسیار موثری برای رسیدن به کسب و کار سریع است‌.وی افزود: ما در حال حاضر از عملکرد مهارتی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید راضی نباشیم؛ چراکه درصدهای مطرح شده در برنامه ۵ ساله ششم محقق نشده است و باید بیشتر کار شود.منادی با بیان اینکه آذربایجان مهد صنایع مادر و بسیاری از اولین‌های تبریز از جنس آموزشی و فرهنگی است، گفت: تبریز از قدیم محل پرورش صنعتگران بوده است؛ به طوری‌که صنعت سماور سازی یکی از صنایع بومی آذربایجان به شمار رفته و همچنین صنعت کبریت سازی برای اولین بار در تبریز راه اندازی شد.وی تصریح کرد: فناوری و توسعه فناوری همراه با مهارت است؛ البته ناگفته نماند که در زمینه دانش جدید نیز حرفی برای گفتن داشته و توانسته‌ایم انرژی هسته‌ای کشور را بومی کنیم.رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: نظر به اینکه امسال سال دانش بنیان است، اخیرا در مجلس در این راستا برنامه های بزرگی انجام گرفته است که از جمله آن‌ها مسئله رتبه بندی معامان بود؛ چراکه حقوق معلمان باید در یک ترازی قرار بگیرد.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبریز شهر علم پرور و مهد علم و دانش است؛ به طوری‌که ۴۰۰ شاعر در مقبره شعرا دفن شده است. همچنین اولین انتقال خون در تبریز انجام شده است.منادی با بیان اینکه باید فرزندان خود را از همان کودکی ماهر تربیت کنیم، گفت: مهارت آموزی از خانواده آغاز می‌شود، اما متاسفانه خانواده در این موضوع ضعیف عمل می‌کنند. برای پرورش نیروی انسانی ماهر باید وقت بزاریم، نظام آموزشی ما از اول زنجیره تامین تا آخر باید یکپارچه شود و اگر بدون یکپارچگی کار کنیم، بهره‌وری کم می‌شود.در ادامه این مراسم نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از زحمات رئیس سایق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، گفت: دکتر قالیچی عملکرد بسیار شایسته و مورد قبولی داشتند، برای ایشان در تمام عرصه‌های علمی آرزوی توفیق دارم.جعفر راستی افزود: تا مدیر جدیدی بیاید مدیر قدیمی جایش را به وی می دهد و این آمد و شدها کار ما در حوزه مدیریت و مسئولیت‌هاست و امری طبیعی محسوب می شود. بنده هیچ وقت برای مدیری که می‌آید تبریک نمی‌گویم چون مسئولیت سنگینی را بر عهده می‌گیرد و باید آرزوی توفیق کرد.وی با بیان این‌که علم را می‌آموزیم ولی هنگام ورود به بازار کار آموخته هایمان مفید واقع نمی‌شود، گفت: آشتی بین علم و عمل صورت نگرفته است و دانشگاه باید به وظیفه خود در این راستا عمل کند. وی متذکر شد: امروز وقت آن است که کشور را نجات دهیم و آن‌هم با مهارت آموزی محقق می‌شود؛ چراکه با مهارت آموزی معضل بیکاری برطرف شده و برای بسیاری از جوانان زمینه اشتغال ایجاد می‌شود.راستی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه رسالت دانشگاه علمی کاربردی مهارت آموزی و اشتغال آفرینی است، خوشبختانه موفق عمل کرده و باید برنامه‌های مهارتی را افزایش دهند.به گزارش ایسنا؛ آیین تکریم از زحمات دکتر قالیچی، “رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی” و معارفه دکتر عابدزاده، “سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی” با حضور جمعی از مسئولین استانی و کشوری امروز در موسسه فرهنگی هنری الف برگزار شد.

  • منبع خبر : ایسنا