سهم نوزده درصدی فیلمسازان زن از جشنواره فیلم فجر۳۹
سهم نوزده درصدی فیلمسازان زن از جشنواره فیلم فجر۳۹
با حضور سه فیلمساز زن از میان 16 فیلمساز بخش مسابقه سینمای ایران، مشارکت‌ فیلمسازان زن در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نوزده درصد رسید.


به گزارش ملل پرس، نگاهی به به فهرست اسامی فیلمسازان فجر سی‌و‌نهم نشان می‌دهد که حضور فیلمسازان زن در این دوره قابل توجه است.
در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، سه فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در بین ۱۶ فیلم نامزدشده بخش سودای سیمرغ، توسط فیلمسازان زن ساخته شده‌اند. 
بر این اساس، حدود نوزده درصد از کارگردانان امسال را بانوان تشکیل می‌دهند که این درصد با در نظر گرفتن تمامی ۵۲ اثری که امسال در جشنواره حائز شرایط شرکت بودند اما در رشته‌ای نامزد نشدند و به فهرست ۱۶ فیلم نهایی نرسیدند، بیش از این هم می‌شود.

این در حالی است که در دوره گذشته در میان ۲۲ فیلم بخش مسابقه و ۷ فیلم دیگری که در بخش نگاه نو به نمایش درآمد (از بین ۲۹ فیلم) تنها فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی به کارگردانی یک فیلمساز زن ساخته شد و مشارکت زنان در بخش مسابقه و نگاه نو حدود ۳ درصد بود، در حالی که امسال از میان ۱۶ اثر، کارگردان سه فیلم توسط کارگردان‌های زن ساخته شده است.
در مقایسه بین سی و هشتمین و سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، حضور فیلمسازان زن ۱۶ درصد رشد داشته است.

  • منبع خبر : جشنواره فیلم فجر