نیازی به واردات تراکتور نیست
نیازی به واردات تراکتور نیست
مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با بیان اینکه واردات تراکتور با توجه به توان و ظرفیتی که در کشور وجود دارد معقول و جایز نیست، گفت: نیازی به واردات این محصول نداریم.

به گزارش ملل پرس «ابوذر جمشیدوند» روز یکشنبه در حاشیه بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز، اظهار کرد: محصولی که در داخل تولید می شود امکان واردات ندارد و واردات آن ممنوع است اما اگر میزان تولید و کیفیت محصولی پاسخگوی نیاز کشور نباشد متناسب با سیاست های کلان کشور تصمیم گیری شده و تعرفه وارداتی معقول برای آن در نظر گرفته می شود.
وی با اشاره به اینکه این سیاست همه کشورهای پیشرو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و وارداتشان حساس باشند، گفت: وزارت صمت نیز بر این اصل واقف و پایبند است و اگر تصمیم بر واردات باشد باید تعرفه های معقول و منطقی در نظر بگیریم تا از ضایع شدن حق تولیدکنندگان داخلی جلوگیری شود.

جمشیدوند به برنامه ریزی برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سالجاری اشاره و عنوان کرد: ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسید و امسال برنامه ریزی کرده ایم ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی تراکتورسازان کشور وارد بازار شود.
این مقام کشوری در حوزه صنعت، تولید را خط مقدم جبهه اقتصادی دانست و اضافه کرد: مجموعه هایی همچون تراکتورسازی، چرخه تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشته اند و برای عبور از مشکلات، باید تولید و زنجیره ارزش را تقویت کنیم و همه این ها با همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این حوزه امکان پذیر است.

وی همچنین به ظرفیت های کشور در عرصه تولید در مواد اولیه اشاره کرد و یادآور شد: ظرفیت های کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به لطف حضور سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی، ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیت ها را تقویت کنیم.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با هفت شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در سنندج و ارومیه فعال بوده و با حدود پنج دهه فعالیت در زمینه تولید تراکتور، در عرصه تولید ۷۱ نوع انواع موتور در بخش های کشاورزی، صنعتی و خودرو فعالیت دارد.

این گروه صنعتی از صنایع مادر کشور محسوب می شود و رییس جمهور هم در سفر خرداد ماه سال جاری به استان از این واحد دیدن و دستور اختصاص تسهیلات برای خرید ۱۲ هزار دستگاه تراکتور را صادر کرد.