سید حسن خمینی: جامعه وقتی خوب می‌شود که تک‌تک ما خوب شویم
سید حسن خمینی: جامعه وقتی خوب می‌شود که تک‌تک ما خوب شویم
یادگار امام با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) و یارانش عزیزترین دارایی خود را دادند تا مردم از گمراهی نجات پیدا کنند و از جهل بیرون بیایند، گفت: اگر می خواهیم حسینی باشیم، باید خودمان را به جای بقیه بگذاریم. حکومت با مردم، مردم با مردم، رئیس با کارمند، باید این قاعده را رعایت کنند. در آن صورت اگر کاری را می خواستی انجام دهی و دوست داشتی فرد دیگری هم با تو این کار را کند، آن را انجام بده.

به گزارش ملل پرس ، به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ظهر امروز در مراسم عزاداری روز اول ماه محرم حسینیه جماران، با تسلیت حلول ماه عزای سالار شهیدان، گفت: برای درگذشتگان در حادثه سیل اخیر که دچار این بلای طبیعی شدند، از خداوند متعال علو درجات، رحمت و غفران و همچنین برای آسیب دیدگان و بازماندگانشان صبر و اجر مسألت می کنم.یادگار امام سپس در خصوص مسائل مربوط به عاشورا، اظهار داشت: شاید مهمترین مسأله ای که در بحث پیرامون عاشورا، محرم و قیام سالار شهیدان(ع) مطرح است، پیگیری و بررسی چرایی این اتفاق باشد. این چرایی از چند جهت قابل بررسی است. یکی اینکه چه شد این اتفاق واقع شد؟! از رحلت پیامبر(ص) ۵۰ سال گذشته بود که این اتفاق افتاد؛ یعنی بازه زمانی طولانی ای نگذشته بود، اما انحرافی بعد از پیامبر(ص) واقع شد که اوج آن در دولت اموی به صورت فاجعه آمیز رخ نمود و در شخصیت یزید جلوه گر شد.وی با بیان اینکه تلخ ترین اتفاقی که در این دوره ممکن بود واقع شود داستان کربلا است، تأکید کرد: حادثه کربلا مسأله کمی نیست؛ بعضا آنقدر آن را تکرار کرده ایم که در ذائقه ما آن تلخی لازم ندارد. این در حالی است که فارغ از مباحث دینی، تمام عزت عرب از پیامبر(ص) است و همه کسانی که به جنگ سیدالشهدا(ع) آمدند همان ظهر نمازی را خوانده بودند که مطابق سنت در تشهد «صلوات خدا بر پیامبر(ص) و آل او» گفته اند. در عین حال، در همان زمان یک نفر نماینده «آل پیامبر(ص)» است و آن هم حسین بن علی(ع) است که آنان مقابل او ایستادند و او را کشتند؛ بعد هم با آن وضع با خانواده و پیکرش برخورد کردند.سید حسن خمینی با اشاره به اینکه بُعد دوم بررسی واقعه عاشورا این است که «چرا حسین بن علی(ع) قیام کرد و ایستاد»، گفت: در این رابطه دو نگاه در طول تاریخ بوده است؛ یکی اینکه این یک وظیفه شخصی برای او بود و هیچ کس نباید از این کار تبعیت کند و الگو بگیرد. مثل اتفاقی که در مسیحیت برای عیسی(ع) افتاده و معتقدند عیسی(ع) کسی است که به دار رفته؛ یا مثل داستان ابراهیم(ع) که کس دیگری حق ندارد مانند او سر فرزندش را ببرد و ماجرا فقط منحصر به ابراهیم(ع) و اسماعیل است.وی یادآور شد: در دوره صفویه برخی گفتند سیدالشهدا(ع) همان نقشی را دارد که عیسی(ع) دارد؛ یعنی همانگونه که عیسی(ع) در دنیا آمد و زجر کشید تا هرکسی گناه می کند را بتواند در آخرت از پل صراط عبور بدهد، سیدالشهدا(ع) نیز چنین نقشی دارد؛ او آمده که هرکس بر او گریه کرد، بخشیده شود؛ صفویان این برداشت را پررنگ کردند تا ثابت کنند خون حسین(ع) فدیه ای بود که قرار بود گناه امت را بشوید. بعد هم از آن نتیجه گرفتند که هر کاری می خواهی بکن، سپس یک «یا حسین(ع)» بگو و اینگونه مشکل حل است! بر اساس این برداشت از عاشورا، هیچ کسی از آن واقعه امکان الگو برداری، اتخاذ وظیفه و درس آموزی نخواهد داشت.یادگار امام تأکید کرد: اما وقتی سیر تاریخی قضیه عاشورا را که نگاه می کنیم، می بینیم که این گونه نیست. یعنی نه ائمه ما نگاهشان به عاشورا آنگونه بوده، نه بزرگان ما چنین اعتقادی داشته اند و نه دین ما اصلا چنین تصویری از شهادت یک نفر را می دهد و اساسا فدیه شدن برای دیگران را قبول ندارد. همانگونه که امام سجاد(ع) یک روز می گریست و می فرمود، خدای سبحان گفته آتش برای آدم های بد است؛ ولو سرور قریش باشد؛ و بهشت برای آدم های خوب است ولو عبد حبشی باشد.

  • منبع خبر : ایسنا