هجدهمین روز جنگ در اوکراین
هجدهمین روز جنگ در اوکراین
براساس گزارش‌های محلی صبح امروز (یکشنبه) آژیر هشدار حمله هوایی تقریبا در تمام مناطق اوکراین به صدا درآمده است. طبق آخرین ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا، بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه هم‌اکنون در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین، هستند. درگیری‌ها در شمال‌غربی کی‌یف شدت گرفته و به گفته مشاور رئیس جمهوری اوکراین، این شهر در حال حاضر عملا در محاصره قرار گرفته است.

به گزارش ملل پرس ، طبق آخرین آمار سازمان ملل متحد، از آغاز حمله روسیه تا نیمه‌شب شنبه، ۱۵۸۱ غیرنظامی اوکراینی در حملات کشته و زخمی شده‌اند. در این میان،‌ ۴۲ کودک جان خود را از دست داده‌ و ۵۴ کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند. رئیس جمهوری اوکراین هم اعلام کرده که از آغاز جنگ تاکنون ۱۳۰۰ سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

آخرین تصویرهای ماهواره‌ای، نشان‌دهنده ویرانی گسترده در شهر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین است. سازمان ملل متحد از وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی در این شهر و گزارش‌هایی مبنی‌بر «غارت و درگیری‌های خشونت‌آمیز بر سر منابع» خبر داده است. سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرد که این شهر اکنون در مرحله «فاجعه» قرار دارد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که «چند شهر کوچک، دیگر وجود ندارند… نابود شده‌اند».

ترامپ: شخصیت من، آمریکا را از جنگ دور نگاه داشت!

رئیس جمهوری سابق آمریکا مدعی شد که شخصیتش سبب شد آمریکا در طول چهار سال دوره ریاست جمهوری‌اش از جنگ دور بماند. وی گفت: آمریکا باید وابستگی‌اش به انرژی روسیه را کاهش دهد. می‌ترسم درگیری‌ها در اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم شود. اگر فکر می‌کنید ولادیمیر پوتین از این جنگ دست خواهد کشید، سخت در اشتباهید و اوضاع بدتر و بدتر خواهد شد.

حمله روسیه به پایگاهی در نزدیکی مرز اوکراین با لهستان

روسیه به “مرکز امنیت و صلحبانی بین‌المللی” اوکراین در منطقه “یافوروف” واقع در ۵۰ کیلومتری لویو اوکراین و ۲۵ کیلومتری مرز لهستان حمله موشکی انجام داد. سخنگوی این پایگاه نظامی اوکراین اعلام کرد، گمان می‌رود فعلا هیچ فردی در این حملات هوایی کشته نشده باشند.

نشست‌های جدید سازمان ملل درباره جنگ اوکراین درمیان نگرانی‌ها از وتوی روسیه

با ورود جنگ اوکراین به سومین هفته خود و تشدید تلاش‌های بین المللی برای مهار آن، منابع اعلام کردند طی هفته جاری نشست‌هایی در سطوح مختلف در سازمان ملل برای بررسی حمله روسیه به اوکراین برگزار می‌شود.

روسیه در فکر مصادره اموال مک‌دونالد، اپل و دیگر کمپانی‌های تحریم کننده

روزنامه روسی ایزوستیا گزارش داد، دولت و دفتر دادستان کل روسیه در حال بررسی پیشنهادی برای ملی کردن اموال کمپانی‌های خارجی هستند که به خاطر حمله روسیه به اوکراین فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده و یا در حال خروج از این کشور هستند؛ اقدامی که هشدار کاخ سفید را به همراه داشته است.

سوئد: به هشدارهای مسکو درباره پیوستن به ناتو اعتنا نمی‌کنیم

وزیر خارجه سوئد، هشدارهای اخیر روسیه مبنی بر اینکه پیوستن این کشور نوردیک منجر به “اقدامات تلافی‌جویانه” از سوی مسکو می‌شود، نادیده می‌گیرد.

انتقادها از اقدام احتمالی پوتین علیه شرکت‌های خارجی

ولادیمیر پوتانین، یکی از ثروتمندترین الیگارش‌های روسی از نقشه‌های کرملین مبنی بر “توقیف دارایی‌های شرکت‌های خارجی” که کشور را ترک کرده‌اند، انتقاد کرد. پیشتر ولادیمیر پوتین در جلسه‌ای عنوان داشت که کرملین به دنبال “اقداماتی قانونی” جهت توقیف و ضبط دارایی‌های خارجی شرکت‌های بین‌المللی که از کشور خارج می‌شوند، است.

وعده آمریکا به انجام اقدامات “دیپلماتیک” برای کمک به اوکراین

پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی گفت غرب باید در گفت‌وگوها برای پایان جنگ در اوکراین اقدامات بیشتری کند، آمریکا نیز اعلام کرد که مایل است “اقدامات دیپلماتیکی” انجام دهد که برای دولت کی‌یف “مفید” باشد.

مسجد سلطان سلیمان ماریوپول آسیبی ندیده است

در حالیکه روز شنبه اخباری از حمله روسیه به مسجد تاریخی سلطان سلیمان در ماریوپول حکایت داشت، رئیس انجمن این مسجد ضمن تکذیب این اخبار اعلام کرد که به این مسجد هیچ آسیبی وارد نشده است.

او گفت: درگیری‌ها در محله‌ای که ۲ کیلومتر با مسجد فاصله دارد، ادامه دارد. یک موشک روز جمعه در حدود ۷۰۰ متری مسجد که در حال حاضر ۳۰ شهروند ترکیه در آن پناه دارند، اصابت کرد.

روسیه “متا” را “سازمان افراطی” اعلام می‌کند

 دفتر دادستانی کل روسیه رسما خواسته تا “متا” طبق قوانین روسیه به عنوان یک سازمان افراطی شناخته و تمام فعالیت‌هایش در روسیه ممنوع شود.   

سفیر سابق آمریکا در اوکراین: ترامپ از وضعیت نیروهای کشور خودش مطلع نبود!

براساس کتاب جدید سفیر سابق آمریکا در اوکراین که توسط گاردین بررسی شده، در سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ هنگام ملاقات با رئیس جمهوی سابق اوکراین از او پرسیده بود که آیا نیروهای آمریکا در اوکراین هستند یا خیر.

میزبانی انگلیس از رهبران بالتیک و نوردیک برای فشار بر روسیه

نخست‌وزیر انگلیس به زودی میزبان رهبرانی از کشورهایی در امتداد جناح شمال غربی روسیه خواهد بود تا درباره راه‌های واکنش به حمله پوتین به اوکراین از جمله یافتن راه‌های جدیدی برای منزوی کردن اقتصاد روسیه رایزنی کند.

رهبرانی از کشورهایی در “نیروی اعزامی مشترک” که یک گروه تحت رهبری انگلیس متشکل از دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ و سوئد است، سه‌شنبه برای مذاکراتشان در لندن گرد هم می‌آیند.

مخالفت پوتین با پیشنهاد زلنسکی برای مذاکره در قدس

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با برگزاری نشست با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود درقدس اشغالی با میانجیگری اسرائیل مخالفت کرده است. به گفته این منابع پوتین با مذاکره در هرجایی خارج از بلاروس مخالف است.

رئیس‌جمهوری اوکراین از حمایت‌های بین‌المللی قدردانی کرده و از متحدانش درخواست کمک بیشتری کرد.

ولودیمیر زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: همچنان به متحدان و دوستانمان در خارج از کشور تکرار می‌کنم که باید به اوکراین و مردمش کمک بیشتری کنند، چراکه این کمک نه فقط به اوکراین، بلکه به تمامی اروپاست. شرارتی که از روی‌ عمد شهرهای آرام و آمبولانس‌ها را هدف گرفته و بیمارستان‌ها را منفجر می‌کند، اگر قدرت ادامه دادن داشته باشد، به یک کشور بسنده نخواهد کرد.

افزایش ۱.۷ میلیارد دلاری بودجه دفاعی و امنیتی اوکراین

دولت اوکراین صندوق ذخیره بودجه دولتی این کشور را حدود ۱.۷ میلیارد دلار افزایش می‌دهد تا نیازهای بخش دفاعی و امنیتی خود را برآورده کند.