ورود تکنولوژی به عمل های زیبایی
ورود تکنولوژی به عمل های زیبایی
امروزه با تغییر نگرش جامعه رویکرد به زیبایی فیزیکی و ظاهری افزایش یافته و جراحی های زیبایی با چنان سرعتی می تازانند که در آینده قطعا همچون کشورکره جنوبی نیازمند صدور گواهی جراحی برای حل مشکل خروج از کشور خواهند شد.

امروزه با تغییر نگرش جامعه رویکرد به زیبایی فیزیکی و ظاهری افزایش یافته و جراحی های زیبایی با چنان سرعتی می تازانند که در آینده قطعا همچون کشورکره جنوبی نیازمند صدور گواهی جراحی  برای حل مشکل خروج از کشور خواهند شد. طبق گفته صابری دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، عمل زیبایی بینی نسبت به سایر عمل‌های زیبایی در ایران بیشتر است، بعد از آن عمل لیفت صورت، تزریق چربی‌های صورت و پلک فوقانی و تحتانی. احتمالاً بیشترین عمل بینی دنیا در ایران انجام می‌شود، برای همین به پایتخت جراحی بینی جهان معروف است. امروز سیل عظیمی از مراجعه کننده داریم که اصلاً نیاز به جراحی زیبایی ندارند. از هر ۱۰۰ نفر مراجعه کننده ۳۰ نفر آن‌ها به عمل نیاز دارند، ۳۰ نفر دیگر واقعاً نیازی به عمل ندارند، اما به‌دلیل مسائلی مانند مد روز یا مواردی مانند چشم و هم‌چشمی خواستار عمل زیبایی بینی هستند، ۴۰ درصد باقی مانده هم کسانی هستند که هم می‌توانند عمل کنند و هم می‌توانند عمل نکنند بنابراین به سلیقه خودشان برمی‌گردد. از طرفی رویکرد پزشکان عمومی جهت ورود به حوزه جراحی زیبایی همچون سدی است که در آینده همچون مهاجرت کشور را با کمبود پزشکان متخصص و جراح روبرو خواهد نمود. بطوریکه کارشناسان حوزه سلامت هشدار می دهند؛ ادامه قصه خالی ماندن ظرفیت صندلی های دوره دستیاری پزشکی در برخی رشته های تخصصی مادر به بحران در حوزه سلامت بدل می شود.

وسواس زیبایی، جراحی‌های زیبایی را در ایران به یک صنعت درآمدزا تبدیل کرده است محسن نراقی، رییس انجمن تحقیقات راینولوژی در سال ۱۳۹۴ از انجام تحقیق مشترکی میان این انجمن و دانشگاه جان‌ هاپکینز آمریکا خبر داد و بر این اساس اعلام کرد که آمار جراحی پلاستیک بینی در ایران هفت ‌برابر آمریکا و آمار کاشت مو ۶.۵ برابر آمریکا، میزان جراحی پروتز چانه در ایران ٢.۵ برابر و پروتز گونه دوبرابر آمریکا است. این افزایش تقاضا در ایران موجب رونق تبلیغات این صنعت نیز گردیده است.

علت این اشتیاق بالا برای سپردن خود به تیغ جراحی برای زیبایی و لاغری از نظر برخی از زنان، این واکنشی به قوانین محدود کنندۀ حجاب است. آنها می گویند که حکومت نمی خواهد که زیبایی‌هایشان دیده شود، درحالیکه انسان به حکم طبیعت می خواهد با زیبایی‌های چهره و مو و پوست خود، توجه‌ها را جلب کند. از انجا که حجاب چنین اجازه‌ای را به زنان ایران نمی دهد، زنان با اغراق در زیبایی چهره و بدن، سعی در رسیدن به این هدف دارند. برخی دیگر، استقبال از این نوع جراحی‌ها را، استفاده از مزایای دنیای مدرنیته می دانند. آنها می گویند که علم پیشرفت کرده است و اکنون مردم می توانند کاری کنند تا زیباتر به نظر برسند.

جدیدترین روش جراحی بینی که در حال حاضر وجود دارد جراحی بینی با استفاده از فن آوری و تکنولوژی تصویر برداری یا اسکن سه بعدی چهره قبل از انجام جراحی می باشد. با استفاده از این تکنیک فوق العاده یعنی” اسکن سه بعدی” و طراحی های که در اپلیکیشن های گرافیکی صورت می گیرد میتوان بیش از ۹۰ درصد از ایرادات بینی را اصلاح کرد و به بالاترین حد رضایت از نتیجه حاصل از جراحی ها دست یافت. در سال ۲۰۲۳ استفاده از اسکن سه بعدی در کل دنیا از جدید ترین متدها و تکنیک هایی است که تا کنون  به کمک “رینوپلاستی یا جراحی بینی” آمده  و تحولات فوق العاده زیادی نیز در عمل سه بعدی بینی به همراه داشته است   حضور تکنولوژی در اعمال جراحی فک و صورت، کاشت مو و لیفت صورت امروز روز غیرقابل انکار است این صنعت رو به رشد در آینده هر چه بیشتر با نیازهای مراجعان خود تطابق خواهد یافت.

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی