افزایش مراجعه به مراکز مشاوره پس از شیوع کرونا/ یک نفر از هر ۳ نفر نیازمند خدمات روانشناسی
افزایش مراجعه به مراکز مشاوره پس از شیوع کرونا/ یک نفر از هر ۳ نفر نیازمند خدمات روانشناسی
تهران - رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: میزان مراجعه مردم به روانشناس پس از دوران شیوع کرونا افزایش یافته و امروز براساس آمارهای رسمی از هر سه نفر یک نفر نیازمند خدمات مشاوره‌ای است.

محمد حاتمی روز یکشنبه در گفت وگویی افزود: اکنون میزان مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی در سطح کشور افزایش یافته و این امر ناشی از افزایش نیاز مردم به خدمات این حوزه به ویژه پس از شیوع کرونا و همچنین سهولت دسترسی به این خدمات است.

۵۰ هزار مشاوره در روز به ۲۰۰ هزار خدمت افزایش یافته است

وی با بیان اینکه اکنون خدمات مشاوره‌ای به صورت مجازی هم ارائه می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ هزار مشاوره در روز به ۲۰۰ هزار خدمت (در روز) افزایش یافته است.

حاتمی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی هم ۴ ماه گذشته اعلام کرد، میزان اختلالات روانی در دنیا در همه کشورها نسبت به قبل از دوران شیوع این بیماری (کرونا) ۱۰.۳۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم قبل از شیوع کووید۱۹ در ایران میزان نیاز شهروندان به خدمات روانشناسی و مشاوره را ۲۳.۸ درصد اعلام کرده بود؛ این رقم اکنون به عدد اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهانی (۱۰.۳۷درصد) اضافه می‌شود و نیاز ۳۴ درصدی آحاد جامعه به خدمات این حوزه را نشان می‌دهد.

استفاده از خدمات روانشناسی و افزایش بهره‌وری ملی

حاتمی اضافه کرد: براساس این آمار از هر سه نفر یک نفر در ایران به خدمات روانشناسی نیازمند است. آحاد ملت نیز برای افزایش سطح کیفیت زندگی، بهبود تعاملات اجتماعی، افزایش بهره‌وری ملی و نیز کارآمدی باید از این خدمات استفاده کند.

به گزارش ملل پرس، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره پیش از این هم گفته بود، پیدایش کرونا و تبدیل این بیماری به یک بحران عوارض و تبعات مختلفی را به همراه داشت و به دلیل ابهامات متعدد آحاد مردم را تحت فشار روانی قرار داد؛ این عوارض روانی و اجتماعی در دوران پساکرونا تشدید می‌شود و ضرورت ارایه راهکارهای عملی در حیطه چالش‌های کرونا را می‌طلبد تا بتوان با برنامه‌ریزی‌های منسجم در این زمینه نرخ اختلالات روانی را در جامعه کاهش داد.
حاتمی همچنین با تاکید بر ضرورت تصویب برنامه مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا، اظهار کرده بود: این فشارهای روانی، بحران‌ها و… نرخ شیوع اختلالات روانی اعم از تنهایی، افسردگی، اضطراب، نگرانی، پرخاشگری، استرس و وسواس فکری – عملی را افزایش داده است؛ رشد اجتماعی و هویتی دانش‌آموزان را به مخاطره انداخته و این عوامل باعث کاهش کیفیت زندگی و نشاط اجتماعی جامعه شده است. بنابراین برنامه مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا باید به صورت هدفمند برای پیشگیری از آسیب‌ها، تهیه، تصویب و اجرایی شود.

  • منبع خبر : ایرنا