سایپا و ایران خودرو و یک اتفاق جدید
سایپا و ایران خودرو و یک اتفاق جدید
یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به احتمال واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: اگر این مسیر جلو برود، یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو دوباره سودده می شوند.

روزبه شریعتی در گفت و گو با ملل پرس ، با اشاره به صحبت های وزیر صمت درمورد واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اظهار کرد:  صحبت‌های اخیر وزیر صمت حاکی از وجود اراده قوی برای واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی است. موضوعی که کلیت بازار نیز از آن تاثیر زیادی میپذیرد. چراکه هر دو سهم لیدر بازار محسوب می شوند.

وی درمورد ارزشگذاری سایپا و ایران خودرو گفت: طبق شنیده ها، ۴۰ درصد سایپا درحال ارزشگذاری است. به نظر میرسد ارزش گذاری این دو مجموعه احتمالا تا اواسط اردیبهشت تمام شود و ارزش سایپا حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش ایران خودرو نیز حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اتفاق بسیار مهمی است، اظهار کرد: به این دلیل که ترکیب سهام داری از دست دولت خارج می شود. حتی اگر نیروهای مسلح هم سهامدار شوند، شرایط بهتر می شود زیرا میتوانند ساختار مالی را تغییر دهند. شنیده ها حاکی از این است که مبلغ به به دل سایپا ایران خودرو و سایپا برمیگردد و بدهی بانکی تسویه می شود. اگر این مسیر جلو رود یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو دوباره سودده می شوند.

تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه

شریعتی درمورد تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه توضیح داد: این واگذاری تاثیر روانی مثبت دارد چراکه بازار به آن ها به عنوان لیدر نگاه میکند. درحال حاضر هردو زیان ده هستند و زیان سنگینی دارند زیرا ساختار مدیریتی آن ها تمام دولتی است. وزارت صمت و دولت به این نتیجه رسیده است که خود ساپیا و ایران خودرو نباید مدیر خودشان باشند. این واگذاری میتواند اقتصاد را سوق دهد سمت دنیای جدیدی که قیمت گذاری دستوری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه  کارشناسان کار ارزشگذاری را از عید نوروز اغاز کرده اند اما اینکه عدد واگذاری است، خریدار کیست و قرار است مبلغ چگونه پرداخت شود، هنوز مبهم است، اظهار کرد: همچنین هنوز مشخص نیست قرار است افزایش سرمایه داده شود و یا اینکه مبلغ برای تسویه بدهی ها به دل دو شرکت بازگردد. درمورد خریدار نیز شایعات مختلفی مطرح شده است. از خودروسازان چینی گرفته(طبق توافق ۲۵ ساله ایران و چین) تا کنسرسیومی متشکل از چند شرکت بزرگ داخلی که البته هیچکدام به صورت رسمی تایید نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تقاضا برای خودرو بسیار زیاد است، گفت: اینکه هردو شرکت  بدهی بانکی و زیان انباشته دارند میتواند با واگذاری تغییر کند. سهامدار عمده جدید با مدیریت جدید میتواند شرایط خوبی را رقم بزند. همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا که با شاهین درحال وقوع است، مکانیزم قیمت گذاری دستوری و اعدادی که در جیب واسطه میرود از بین خواهد رفت و مردم میتوانند مستقیم از تولیدکننده در بورس کالا خریداری کنند.

بر اساس این گزارش، هفته قبل، وزیر صمت، سید رضا فاطمی امین  در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور با اشاره به غیربومی بودن هیئت مدیره شرکت‌های دولتی در کشور اظهار کرد: بومی‌گزینی از اصول دولت است و واگذاری ایران خودرو و بدنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل بطور اساسی حل شود.