سفیر ایران: همکاری با جمهوری آذربایجان توسعه می‎ یابد
سفیر ایران: همکاری با جمهوری آذربایجان توسعه می‎ یابد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: موانعی که بر سر روابط با جمهوری آذربایجان داشتیم در حال برطرف شدن است و زمینه‌ های همکاری متقابل راحت‌تر و بیشتر می‎شود.

به گزارش ملل پرس، سید عباس موسوی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و مسوولان و فعالان اقتصادی استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، جزییات بسترهای مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ را تشریح کرد.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، اظهار کرد: در تمام دیدارها بر روابط خوب و آینده دار ۲ کشور تاکید و همچنین در خصوص بازسازی مناطق ازاد شده نیز بحث و گفت و گو شد و جمهوری آذربایجان علاقمندی خود را برای حضور فعال شرکت های ایرانی در بازسازی این مناطق اعلام کرد.

موسوی افزود: دیروز ملاقاتی با رییس آژانس توسعه شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان داشتم که بسیار علاقمند بودند که تفاهم نامه ای با ایران امضا کنند.

وی اظهار کرد: در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه اهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی داشته ایم که در حال اجراست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباکو گفت: مذاکرات در خصوص امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به مراحل پایانی نزدیک شده است و به زودی سند نهایی آن امضا می شود .

وی با اشاره به اینکه زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروزی در مناطق آزاد شده قره باغ به دلیل آب و هوای مناسب فراهم است، گفت: حدود ۲۴ هزار هکتار جنگل در این مناطق باید احیا شود.

موسوی افزود: در جنگ قره باغ در حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت ، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد، ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه ، ۴ گالری هنری ، چهار سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت و ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می شود.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای برخی از این کارهای از منابع خود استفاده می کند و همچنین وام های کم بهره ای از بانک های جهانی، آسیایی و سازمان همکاری اسلامی دریافت می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: رقابت را باید مد نظر قرار داد و باید سرعت و کیفیت کار مورد توجه قرار گیرد و شرکت های مهم و قدرتمند ما در این مناطق حضور یابند تا بتوانیم با شرکت های ترکیه ای، ایتالیایی، آلمانی و آمریکایی رقابت کنیم.

وی اظهار کرد: برخی از پروژه هایی که توسط مهندسان ایرانی در جمهوری آذربایجان اجرا شده موجب ایجاد اعتماد و اطمینان به ایرانیان شده است و می توانیم با مهندسان خارجی که در منطقه حضور دارند رقابت بالایی داشته باشیم.

موسوی گفت: در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز این آمادگی در مناطق آزاد شده وجود دارد که می توان در این زمینه نیز سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری آذربایجان از کشورهای دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق اآادشده دعوت به مشارکت کرده اند که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: نام ایران در جمهوری آذربایجان با نام تبریز شناخته می شود و در این جمهوری آمادگی برای حضور فعالان تجاری و اقتصادی تبریز وجود دارد.

وی ادامه داد: برای بازسازی مساجد، اماکن مذهبی و مرمت آثار فرهنگی نیز از شرکت های ایرانی استقبال و دعوت شده است.

موسوی اظهار کرد: در بودجه ۲۰۲۱ جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده است در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار منات معادل ۱.۳ میلیارد دلار برای بازسازی اختصاص داده اند و از منابع دیگری نیز استفاده می کنند تا منابع را به میزان ۱۰ میلیارد دلار برسانند..

وی ادامه داد: یکسری موانع گذشته و مزمنی از جمله موانع گمرکی ، حمل و نقل و مالی و بانکی وجود دارد که در سایه تحریم ها و فشارها به وجود آمده است و امیدواریم با شرایط جدیدی که در نظام بین الملل به وجود می آید برطرف شوند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم ها جمهوری آذربایجان مراودات و همکاری خود با ایران را ادامه داد و رفاقت خود را با ایران نشان داد.

وی ادامه داد: ظرفیت کار در زمینه نیروگاههای بادی، آبی و خورشیدی و ترمیم سدهای جمهوری آذربایجان نیز فراهم است که گفت و گوهایی در تهران انجام شده است .

  • منبع خبر : ایرنا