قرض‌الحسنه، یکی از وجوه تمایز نظام مالی اسلامی
قرض‌الحسنه، یکی از وجوه تمایز نظام مالی اسلامی
یکی از مهم ترین تفاوت های نظام مالی اسلام با نظام سنتی و رایج، به رسمیت شناختن انگیزه های معنوی در کنار پذیرش انگیزه های مبتنی بر کسب سود است. بنابراین در نظام مالی اسلامی قرض الحسنه یکی از جایگزین های ربا در تجهیز و تخصیص منابع معرفی شده است و پاسخگوی نیاز افرادی است که نه آنقدر ناتوان هستند که مستحق پرداخت های جبرانی (صدقه) باشند و نه آنقدر توانایی مالی و اقتصادی دارند که در پی گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح زندگی و فعالیت های خود بوده و بتوانند با کسب سود، دیگران را نیز در سود خود شریک کنند.

به گزارش ملل پرس، قرض الحسنه سنت حسنه ای است که همه مردم اعم از نیازمند و بی نیاز به گونه ای با آن در ارتباط بوده و از  اهمیت ، ضرورت و تاثیر بسزای این سنت والای اسلامی در بهره مندی قرض دهنده از اجر و پاداش اخروی این عمل صالح و رفع گرفتاری و نیاز قرض گیرنده اطلاع دارند. اهتمام بدین مهم به گونه ای است که خداوند، وام دادن به غیر را قرض دادن به خود به حساب آورده است، چنان که می فرماید: کیست که به خدا قرض دهد تا خدا بر او چندین برابر بیفزاید؟

قرض الحسنه از دیرباز وجود داشته و در دین مبین اسلام نیز دارای جایگاه والاییست ولی در کشور ما دو نقطه عطف می توان برای آن متصور شد، نخست تشکیل اولین صندوق قرض الحسنه کشور در سال ۱۳۴۰ و دومی افتتاح نخستین بانک تخصصی قرض الحسنه کشور در سال ۱۳۸۶ به نام بانک قرض الحسنه مهر ایران. بانکی که بدون استفاده از بودجه دولتی ، وظیفه واسطه گری خود را بدون نگاه سودجویانه و در راستای بانکداری اسلامی به نحو احسن به انجام می رساند و با جذب بیش از ۱۲ میلیون مشتری از ابتدای فعالیت خود تا کنون توانسته اعتماد بسیاری از هم وطنان را جلب نماید.

بر همین اساس با پیگیری بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان اصلی ترین متولی قرض الحسنه در کشور  با هدف اشاعه این فرهنگ حسنه و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی،۱۴ اسفند، روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه نام گذاری شد. سنتی خداپسندانه که می توان با آن، گره ای را گشود، غبار غمی را از چهره گرفته ای پاک کرد، دلی را شاد و موجب خرسندی خداوند سبحان شد.