روز قدس نماد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام/ازطوفان الاقصی تا طوفان الاحرار
روز قدس نماد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام/ازطوفان الاقصی تا طوفان الاحرار
به گزارش ملل پرس ، بی شک قدس در تاریخ درخشان امت اسلام نماد وحدت و یکپارچگی است، قدس سرزمین انبیا و اولیای خداست که با توطئه استکبار جهانی و تزویر سران برخی کشورهای عربی به قتلگاه مسلمانان مظلوم فلسطینی مبدل شده‌است و امسال با جنایات رژیم جعللی صهیونیست به نماد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام تبدیل شده است.

از این‌رو  امسال مرم ایران اسلامی که سرآمد و پرچمدار مبارزه در راه آرمان های قدس شریف هستند با شعار ازطوفان الاقصی تا طوفان الاحرار در راهپیمایی روز قدس باردیگر عزتی دیگر را خلق خواهند نمود.

با توجه به شرایط پدید آمده در حوزه داخلی رژیم صهیونیستی از جمله برگزاری اعتراضات گستره سیاسی و اجتماعی دراین منطقه و افزایش توانمندی‌های قابل توجه جریان مقاومت در فلسطین و همچنین مناطق پیرامون این رژیم از جمله حزب‌الله لبنان، راهپیمایی قدس در سال ۱۴۰۲ از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در واقع باید گفت از راهپیمایی روز قدس گذشته تا امسال شاهد تحولات شگرف و قابل توجه در حوزه مقاومت و فلسطین بوده‌ایم که راهپیمایی روز قدس امسال را متمایز تر از سال های گذشته می کند.

در ۴۵ سال گذشته دومین راهپیمایی ملی و سراسری ما راهپیمایی روز قدس بوده است که در زمان های مختلف و مسائل مختلف موجود در کشور روز جهانی قدس همواره در دستور کار مردم مسلمان بوده است. روز جهانی قدس امسال به جهت اینکه ۶ ماه از عملیات طوفان و الاقصی میگذرد و شاهد مقاومت و صبر و استقامت و مبارزه مردم فلسطین و درسی که این امت اسلامی به مردمان دیگر دادند و از طرفی ظلم و جور صهیونیست ها با حمایت مستقیم آمریکایی ها داشته اند شرایط ویژه تری دارد و شاهد یک وضعیت جدیدی در دنیای امروز هست.

 افکار عمومی جهان امروز نفرت ویژه ای از صهیونیست ها دارند و همدردی بیشتری را با مردم فلسطین دارند. جا دارد که در این شرایط حساس سال جاری ایران اسلامی که مبدع روز جهانی قدس بوده است، این روز را به صورت متفاوت تری تجربه کند و یک پیام معنا دار تری را به دنیا مخابره کند تا درستی راهبرد جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب نشان داده شود.

اینک ملت مؤمن، انقلابی و روزه‌دار ایران اسلامی در برهه‌ای که رژیم جاعل و غاصبگر صهیونیسم از یکسو با قتل عام فجیع مردم ستمدیده غزه، و به شهادت رساندن زنان، کودکان و مدافعان حرم و مقاومت اقدام ورزیده و نظام سلطه و استکبار جهانی با فتنه‌انگیزی در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، قصد تضعیف اسلام و جبهه بیداری اسلامی را دارد، با شناخت درست و درک لحظه‌ها و بصیرت‌ خود، پرشورتر از سال‌های قبل نسبت به حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس همگام، همصدا و همدل با سایر مسلمانان در دیگر بلاد اسلامی خواهند خروشید و فریاد آزادی قدس شریف را سر خواهند داد.

در کل هرچه راهپیمایی روز قدس امسال با شکوه‌تر باشد، به معنای حمایت بیشتر از ملت مظلوم فلسطین است. و پیام رساتری برای استکبار جهانیست که ظلم و غصب، تجاوز و آدم‌کشی همواره محکوم به شکست است

 دور اندیشی امام راحل در خصوص حمایت امت اسلامی از مسئله فلسطین و ظلمی که صهیونیست ها به این مردم مظلوم و امت اسلامی داشتند و همچنین ابتکار امام در نام گذاری روز جهانی قدس که منشا خیر و برکات زیادی برای موضوع زنده نگه داشتن راهبرد فلسطین و جلوگیری از فراموشی آن است یک موضوع بسیار مهم است که پرچمداری آن توسط حضرت امام (ره) و تدابیر مقام معظم رهبری که همواره تاکید آن ها بر با شکوه برگزار کردن روز جهانی قدس را یاد آوری می کند

پیام تاریخی امام خمینی (ره) برای نام گذاری روز قدس         

حضرت امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود برای نامگذاری اخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس در سال ۱۳۵۸ تاکید فرمودند: “من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم و از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی، همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند”.

از پیام امام خمینی (ره) چنین استباط می شود که موضوع فلسطین دیگر یک اختلاف نظر سرزمینی نیست و حل این معضل بزرگ وظیفه شرعی جهان اسلام به ویژه حاکمان کشورهای اسلامی است.

بنیانگذار انقلاب اسلامی که همواره از رژیم اشغالگر قدس تحت عنوان “غده سرطانی” نام می بردند بارها تاکید فرمودند که ” ملت مسلمان ایران و هیچ مسلمانی و اصولاً هیچ آزاده ای، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و ما همواره حامی برادران فلسطینی و عرب خود خواهیم بود.”

و یا در جای دیگری فرمودند “ملت های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازش کاری و مصالحه رهبران ننگین و خودفروخته ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین های غصب شده و مسلمان این خطه را به تباهی کشیده اند، به دنیا اعلام کنند. … ملت های مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن دست نخواهند کشید.”

و بالاخره اینکه امام خمینی (ره) به عنوان ولی امر مسلمین در دوره حیات پربرکت خویش تاکید فرمودند که “بر مسلمین و بر دولت های اسلامی است که باهم متحد شوند و این جرثومه فساد را از بن و بیخ برکنند.”

این پیام تاریخی امام راحل حجت را بر تمام مسلمانان تمام و مبارزه و مقابله با رژیم اشغالگر قدس را وظیفه شرعی اعلام کرد.

بی شک امام خمینی (ره) از نامگذاری روز جهانی قدس اهداف کوتاه مدت را دنبال نمی کردند و هدف اصلی و متعالی سربلندی اسلام و مسلمانان بوده است.

به همین دلیل است که حمایت از مقاومت فلسطین امروزه نماد اتحاد جهان اسلام و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در شرق و غرب بر این باورند که برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر جهان پیام های واضح و آشکاری برای قدرتمداران زورگو داشته و خواهد داشت.

دیدگاه مقام معظم رهبری درباره روز جهانی قدس

تلاش برای حمایت از مقاومت ملت مظلوم فلسطین تنها به دوران حیات پربرکت امام خمینی (ره) محدود نمی شود و پس از ایشان رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی با درک صحیح و روشن از واقعیت های بین المللی و نقاط ضعف و قوت جهان اسلام، تاکید ویژه ای بر ادامه راه امام خمینی (ره) داشته و دارند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای طی سخنانی درتاریخ دهم خرداد ماه سال ۱۳۶۹ خاطر نشان فرموده اند: سکوت و سازش خیانت آلود بسیاری از دولت های عربی و حتی تظاهر بعضی از آنان به بی تفاوتی و عدم حساسیت به سرنوشت فلسطین کار را به جایی رسانده است که دولت غاصب صهیونیست پس از سال ها کتمان و حتی انکار، اکنون دوباره داعیه اسرائیل بزرگ را علنا بر زبان می آورد و با بی شرمی و وقاحت نیت پلید غصب سرزمین های جدیدی از میهن راتکرار می کند.”

ایشان همچنین مهمترین مسأله جهان اسلام را ضایعه اشغال فلسطین به دست صهیونیست ها مطرح نمودند و فرمودند: “مسأله فلسطین یک راه حل بیشتر ندارد و آن تشکیل دولت فلسطینی در تمام سرزمین فلسطین است .” مقام معظم رهبری در بخشی از پیامی که در آستانه فرارسیدن ایام حج سال ۱۴۱۱ خطاب به حجاج بیت الله الحرام ارسال نمودند، فرمودند: “مهمترین مسأله امروز مساله فلسطین است که در نیم قرن اخیرهمواره مهمترین مساله جهان اسلام و شاید مهمترین مساله بشریت بوده است، اینجا سخن از محنت و آوارگی و مظلومیت یک ملت است،سخن از غصب یک کشور است، سخن از ایجاد غده ای سرطانی در قلب کشورهای اسلامی است، سخن از ظلم مستمری است که اکنون دو نسل پی درپی از ملت فلسطین را فراگرفته است. “

  • نویسنده : سعید ایریلوزادیان
  • منبع خبر : ملل پرس