لایهحء افاف وهجاب
لایهحء افاف وهجاب
در چند هفته اخیر جامعه در مورد حجاب بان‌های متساعد در شهر و ایستگاه‌های مترو نظرات ضد النقیض و تایید و تکذیب‌های فراوانی به خود دید.

از این رو وزیر محترم کشور پس از تکذیب این اتفاقات جدید الورود به فضای متروها با انتشار بخشنامه محرمانه مذکور که توسط روزنامه اعتماد ارگان انتشار دهنده را وزارت کشور معرفی می کرد و تشکیل پرونده قضایی برای این روزنامه بر صحت این بخشنامه قوت بسیار بخشید و تایید ضمنی از ارگان آمر حجابانی به همراه شهرداری تهران داشت که گویی در مقام قوه تقنینی کشور هم ظاهر شده‌اند!!!

اما ماده ۱۱ قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در دفاع از حقوق عامه مردم در این ماجرا بیان داشته :مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومیست قابل طبقه بندی به عنوان اسرار دولتی نمی‌باشد و انتشار آن الزامی خواهد بود.

وزیر کشور نیز بیان داشتند که امر به معروف و نهی از منکر نیاز به مجوز خاصی ندارد و حال باید از وی سوال پرسید ای وزیر آزاده آیا امر به معروف و نهی از منکر مدیران هم آزاده!!!؟ و یادآوری این که قانون برای همه یکسان است و با توجه به اصل یکسانی همگان در برابر قانون سوال اصلی اینجاست که چرا زاهدان عدالت خواهی و سوت زنی هر چند وقت یک بارپرونده ی  قضایی برایشان تشکیل می‌شود که مدت‌ها درگیر آن پرونده و اخذ حکم برائت هستند زیرا عدالت خواهان هم نیتی جز امر به معروف و نهی از منکر مدیران ندارند جای شاکی و متهم را عوض کردن کاریست بس ناپسند نکند که طبقه‌بندی اطلاعات و اسناد ابزاری شود برای بی‌اطلاع نگه داشتن مردم از حق مسلم و قانونی‌شان !

باری هنوز درگیر ماجرای بخشنامه و تشکیل پرونده قضایی برای انتشار دهنده آن به همراه تایید و تکذیب وزیر کشور بودیم که چشممان به لایحه ی پرطمطراق حجاب و عفاف مصوب در پستو خانه اصل ۸۵ روشن شد که به طرفه العینی و با عجله ای مثال زدنی به محضر شورای محترم نگهبان شرفیاب شد آن هم چه شرفیاب شدنی !!!لایحه ۷۰ ماده‌ای به گواه سایت شورای نگهبان ۱۳۶ مورد ابهام و مغایرتین وجود داشت اغلاط املایی و انشایی فراوان در این لایحه است که توجه همگان در فضای حقیقی و مجازی را به خود جلب کرد و انگشت به دهان …

که نشان از آن دارد که اگر شروع این لایحه در پستوخانه مذکور اینگونه باشد خدا عقوبتش را بخیر کند  که حتی تایپیست هم از این لایحه دلخوشی ندارد غلط‌های املایی در سطح عنوان همین نگارش در صدر و عنوان ستون مذکور.

و با نگاه به دیگر ایرادات عدیده و مبرهن شورای محترم نگهبان حکایت از غریبه بودن مصوبین این لایحه با قانون اساسی شرع و  حتی بیگانه بودنشان با نگارش و دستور زبان فارسی دارد و جدای از این ایرادات آیا با حقوقدان‌ها و جامعه شناسان در مورد این لایحه حتی جلسه کوتاه گذاشته شده است؟

واقعآ چرا نمایندگان محترم مجلس در این سطح از قوه تقنینی و حساس به نوعی قدم برمی‌دارند که باعث تنزل شأن مجلس می‌شود و آیا رواست که شناخت ما از جامعه و تاریخ و سیاست یک فهم بالیوودی و نسبت سینمای بالیوود با قوانین فیزیک باشد؟

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی
  • منبع خبر : ملل پرس