میزان آنتی بادی، نشانگر ایمنی بدن نیست/ با موجی از مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه می‌شویم
میزان آنتی بادی، نشانگر ایمنی بدن نیست/ با موجی از مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه می‌شویم
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آنتی بادی نوعی تست است که نشان می‌دهد فرد با این میکروب تماس داشته است اما ایمنی فرد را نمی‌تواند تشخیص دهد.

دکتر مهدی حقدوست در گفت‌وگو با ملل پرس در خصوص آنتی بادی ویروس کرونا اظهار کرد: میزان آنتی بادی سویه اُمیکرون و حتی دلتا ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر متفاوت است و حتی می‌تواند بعد از ابتلاء، میزان آنتی بادی صفر یا ۱۱۰ باشد اما این مقدار نشانگر میزان ایمنی بدن فرد نیست.

وی در رابطه با ابتلای مجدد به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: هیچ فردی بعد از ابتلا به یکی از سویه‌های ویروس کرونا، مجدداً به همان سویه مبتلا نمی‌شود؛ تنها ۱۰ درصد افراد مجدداً مبتلا می‌شوند که این ۱۰ درصد نیز حداقل چند ماه طول می‌کشد تا سیستم ایمنی آنها ضعیف شده و مبتلا شوند.

حقدوست ادامه داد: اگر فردی به سویه دلتا ویروس کرونا مبتلا شده بود، می‌تواند به سویه اُمیکرون نیز دچار شود اما ۹۰ درصد افراد این سویه را نگرفته و به سویه دیگری مبتلا می‌شوند.

وی در ارتباط با تست‌های PCR نیز افزود: تست PCR، ویروس‌ها و حتی لاشه‌های آنها را نیز شناسایی می‌کند و همچنین این تست می‌تواند بعد از ابتلا تا چهار روز منفی یا تا ۴۲ روز مثبت باشد.

وی یادآور شد: فرد مبتلا ۱۰ روز بعد از شروع علائم، غیر مسری است اما تست PCR او می‌تواند بعد از آن تا ۴۲ روز نیز مثبت باشد؛ اینها لاشه‌های ویروس هستند که دفن شده و شناسایی می‌شوند.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: افراد مبتلا تا ۱۰ روز ناقل هستند؛ بنابراین باید تا ۱۰ روز در قرنطینه بمانند.

وی همچنین در خصوص تجویز داروهای آنتی بیوتیکی برای درمان ویروس کرونا، متذکر شد: نه تنها آزیترومایسین بلکه تمامی آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماران کرونایی مضر است اما در بسیاری از کلینیک‌ها، پزشکان عمومی داروهایی مانند مترونیدازول و جنتامایسین را در سرم فرد کرونایی تزریق می‌کنند که این جنایت بزرگی است.

وی اضافه کرد: اگر به فردی که به عفونت ویروسی مبتلا شده است، آنتی‌بیوتیک تزریق شود، ویتامین‌های موثر و نیازمند و مقاومت بدن او کاهش یافته و عفونت‌های فرصت طلب افزایش می‌یابد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان تاکید کرد: فردی که نیاز دارد تا بدن او تقویت شود، نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کند چراکه آنتی‌بیوتیک بر روی ویروس تأثیری ندارد و این اشتباه است؛ در آینده با موجی از مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها مواجه می‌شویم.