نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای برای امنیت دریانوردی نیست
نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای برای امنیت دریانوردی نیست
رئیس هیات نظامی جمهوری اسلامی ایران در رزمایش بین‌المللی دریایی پاکستان گفت: کشورهای منطقه از توان لازم و تاثیرگذار برای تامین امنیت باثبات در آب‌های آزاد برخوردارند و برای دستیابی به این هدف مشترک، نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای وجود ندارد.

به گزارش ملل پرس، امیر دریادار دوم «آریا شفقت رودسری» رئیس هیات نظامی کشورمان که به نمایندگی از ستادکل نیروهای مسلح در رزمایش چندملیتی اَمَن-۲۰۲۱ شرکت کرده است، روز یکشنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در شهر کراچی افزود: به اعتقاد ما پس از آب‌های سرزمینی، کشورها می‌توانند در آب‌های آزاد حضور داشته باشند و برای مشارکت جمعی جهت حفظ امنیت پایدار نقش آفرینی کنند.

وی گفت: برای تامین امنیت در هر منطقه‌ای هرگز نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای نیست، زیرا خوشبختانه کشورهای منطقه از جمله در حاشیه اقیانوس هند از توانایی لازم برخوردار هستند و می‌توانند با کمک یکدیگر به امنیت جمعی دست پیدا کنند.

دریادار دوم شفقت‌رودسری اظهار داشت: مشارکت کشورهای حوزه اقیانوس هند و منطقه غرب آن کمک شایانی برای یک اقتصاد پویا و مناسب زیر سایه امنیت جمعی می‌کند.

وی با اشاره به حضور هیات نظامی ایران در رزمایش چندملیتی اَمَن-۲۱ در سطح ناظر، گفت: شرکت در برنامه‌های مختلف از جمله دیدار با مسوولان پاکستانی به ویژه نیروی دریایی این کشور در دستور کار قرار گرفت و رایزنی‌های سازنده‌ای برای تقویت تعاملات بیشتر با پاکستان، انجام تمرینات مشترک در ایران و مباحث آموزشی انجام شد.

رئیس هیات نظامی کشورمان افزود: قرار است در مراحل آتی هم در برنامه‌ها و تمرینات مربوط به رزمایش اَمَن-۲۱ در سطح ساحل و دریا حضور داشته باشیم و ضمن بهره‌برداری از این فرصت، امیدوارم شاهد تحقق شعار این رزمایش یعنی “در کنار همدیگر برای صلح” باشیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از روابط بسیار خوبی برخوردارند و این تعاملات به گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های دریایی دو کشور کمک می‌کند. بنابراین ارتقای این ارتباطات منجر به ایجاد امنیت قوی و مستحکم‌تر در منطقه می‌شود.

امیر دریادار دوم شفقت‌رودسری افزود: همکاری‌های نیروی دریایی ایران و پاکستان در منطقه‌ای که امنیت دریایی مورد تهدید است، بسیار مهم ارزیابی می‌شود. بنابراین برای تولید امنیت اقدامات ارزشمندی مانند برگزاری رزمایش‌های مشترک میان کشورهای منطقه از جمله “اَمَن-۲۱” می‌تواند کارساز باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که مشارکت کشورهای منطقه در کنار یکدیگر برای صلح بتواند زمینه ساز تامین امنیت دریایی که بخش عمده‌ای از تجارت و اقتصاد دنیا از دریا انجام می‌شود، باشد.

براساس این گزارش، رزمایش چندملیتی موسوم به «اَمَن-۲۰۲۱» به میزبانی نیروی دریایی پاکستان و با حضور ۴۵ کشور از جمله هیات ناظر نظامی از ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در بندر کراچی آغاز شد.

هیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حاشیه این رزمایش با «نوید اشرف» فرمانده ناوگان پاکستان و همچنین «مرادعلی شاه» سروزیر ایالت سِند دیدار و درخصوص تعمیق همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

امیر دریادار دوم شفقت‌رودسری یکشنبه در حاشیه دومین روز از کنفرانس بین المللی دریانوردی در کراچی با “معید یوسف” دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی دیدار و درباره تقویت همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو کرد.

  • منبع خبر : ایرنا