الطالبان و الطالبان و ماادراک ماالطالبان و به راستی تو چه میدانی طالب چیست؟
الطالبان و الطالبان و ماادراک ماالطالبان و به راستی تو چه میدانی طالب چیست؟
و امروز در سال دو هزار و بیست، قومی از اعماق تاریخ به حاکمیت کشوری آمده است که به تازگی به دنیای امروز نیم نگاهی انداخته بود و رایحه ای تازه در هوایش استشمام می¬شد، به این کشوری که تاریخش را همچو خاورمیانه با خون نوشتند امیدهای زیادی می¬رفت که پله های ترقی و دموکراسی را به سرعت طی طریق کند، اما آنان رسیدند و کشور را با ثمن بخس بدست آوردند.

افغانستان امروز در سکوت و بهتی حیرت آور مدفون شده است و بر خلاف عقیده ی غافلان این گروهک به صرف استفاده از لپ تاب و گوشی لمسی تغییری در رویکردشان دیده نمی­شود…همان گروه بیست سال پیش اند و بس…

و اما اشرف غنی

خادم یا خائن ، فاتح یا سارق، فروشنده ای ناشی که عمر سیاسی اش تا همین روزها بود…

بگذریم…

و پنجشیر:

 اگر گوش شنوایی داشته باشیم، ندایی از شهری در شمال خاوری افغانستان که دنیا آن ­را با نام احمدشاه مسعود می­شناسد به گوش می­رسد!

احمد شاه مسعود فردی که یک روز قبل از حادثه یازده سپتامبر توسط همین گروه طالبان ترور شد و به شیر دره­ی پنجشیر ملقب است. و اینک پسرش احمد مسعود راه پدر را طی می­کند و با مشاهده ی حصر کشورش بر علیه این قوم که پیروزی را با الرعب باالنصر وارونه پنداشته­اند، برخواسته و منتقم خون پدر و باز پس­گیری کشور است. !و فریاد : هل من ناس ینصرونی سرداده تا باشد کسی که به یاریش برخیزد….

در این برهه زمانی افرادی خواهان موضع گیری مخفی و ظاهری در برابر طالبان هستند، اما به حرافی این قوم امیدی نیست زمانی که به قدرت کامل برسند، آن هنگام چهره ی واقعی خود را نشان خواهند داد و آیا از شیعه کشی دست برداشته اند؟؟

اکنون بهترین فعل قبل از تحرک بیشتر طالبان در سطح بین الملل و قبل از قدرت گرفتن آنان چه می­تواند باشد؟ آیا منتظر عمل از آنها باشیم ؟ و یا فریاد تظلم خواهی هل من ناس ینصرونی فرزند احمد شاه مسعود رو شنیده و لبیک گوییم؟ و به یاریش بشتابیم تا وقت بیش از این فوت نشود! یا همچون تجربیات قبل با طالبان در داخل مرزهای افغانستان به گپ و گفت حتی با صدای بلند بپردازیم؟ یا متناظر با تجربگاه هایی مثه سوریه و عراق و یمن…و دفاع را از داخل مرزهای آنان شروع کنیم؟ که این استراتژی امتحانش را در دکترین نظامی خوب پس داده….

و در پایان باید دید پسرمسعود ارمغانی از آزادی و صلح برای این کشور دائم الجنگ به ارمغان خواهد آورد یا خیر؟ گذشت زمان و تجهیز این فرزند دره ی پنجشیر وزن آینده ی اتفاقات افغانستان را نمایان خواهد کرد…

و امروز خبر رسید که پسرمسعود با پیام صلح به طالبان برای گفتگو و مذاکره قدم پیش گذاشته است و طالبان با قبول این پیام تجهیزات خود را از سه جناح به دره ی پنجشیر روانه کرده و پنجشیر اکنون در محاصره طالبان است.

سکوت نکنیم که سکوت اکنون پشیمانی فردا را به بار خواهد آورد…

یکم شهریور هزاروچهارصد.چهاردهم محرم الحرام هزار و چهارصدوچهار.

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی