واردات خودرو خارجی
واردات خودرو خارجی
از سال نود وهفت که واردات خودروهای خارجی شبانه ممنوع شد و واردات به محاق رفت اکنون چند سالیست که زمزمه‌ها و وعده‌هایی برای گشایشی در این چالش در دولت و مجلسین به گوش رسیده که تا این لحظه گویی سمبه مافیای خودرو فعلاً برخاست نمایندگان مجلس چربیده و برگ برنده فعلاً در دستان خودروسازان داخلی است تنها دلیل بر این مدعا گرانی روزمره خودروهای داخلی است که گویی باز هم ترمز بریده!

این کلمه درمانی ، در چندسال اخیر وارد واژگان سیاستگذار اقتصادی کشور شده و جزو وعده‌ها و شاه بیت مهم انتخابات مجلس و دولت شده….که این سریال وعده‌ها به وزرای صمت هم برای اخذ رای اعتماد دوپینگی می‌رساند ولی گویی هر وزیر صمتی عصاکش وزیر صمتی دگر بود و مافیا برنده و مردمی مغمون و سرخورده از وعده‌های رنگارنگ سیاسی و در پایان همه این مصوبات و قوانین و جلسات و مصاحبه‌های رنگارنگ که به صورت گسترده در بازار کلان خودرو اثر گذارد مشاهده نشد و مافیا برنده این ماراتون بوده که هم مانع واردات خودرو خارجی شده و هم با روان مردم بازی کرده و هم مردم را مجبور به خرید محصولات انحصاری خود کرده است بازی چند سربرد خودروسازان…..

گویا احدی از مجلسین که سرپسرشان بسلامت باداااا وزنه سنگین خودروسازان برای مبارزه با واردات گسترده است و حال که گویی با از دست دادن هر خاکریز به خاکریز عقبی پناه می‌برند این بار به مرحله مافوق حداکثری کردن حقوق گمرکی تا سقف نامتعارف ۱۷۰ درصد متوسل شده‌اند تا از این نمد برای خود کلاهی بسازند و وزیر صمت هم گویی کاسه ی صبرش لبریز شده و هم از وابسته بودن این دو فرزند ناخلف چهل ساله که در این سنین بجای کمال و  شکوفایی برای تروخشک کردن خود به تصدی گری دولت محتاجند به قطع بند ناف این کودکان ناخلف حکم داده تا ببینیم خدا چه می‌خواهد …

و امروزِ روز احدی از نمایندگان مجلس که گویی فقط اوست که ته صدایی رساتر از بقیه دارد با همت بسیار خود و همراهی تنی چند ازمعدود همکارانش هدف خود را بر بازگشایی مرزها بر روی خودروهای خارجی و اضمحلال مافیای خودرو داخل و قطع ید مافیا از جان و مال مردم بی دفاع ایران گذاشته است درست است که بسیار کُند و حلزونی ولی بسیار صدیق و شفاف و مردم پسندانه کار کرده و او کسی نیست جز جلال رشیدی کوچی نماینده ای از خطه ی شریف مرودشت و ارسنجان و پارسیان. که واقفآ در بحث آزادی واردات خودرو و مبارزه با مافیای خودرو پایمردی کرده و خستگی ناپذیر پیگیر این خواسته عموم مردم بوده است …

بالاخره واردات بامنشا ارز خارجی به مرحله آخر و اجرایی گویی نزدیک می شود و منتظر دستور آقای مخبر معاون اول ریاست محترم جمهور است تا شاید در بازار پیام آور اتفاقات نیک وامید بخش باشد.همگان نیک می‌دانیم که بالاخره واردات خودرو باید انجام شود تا هم خودروساز داخلی تقویت شود و هم عطش بازار این التهاب مزمن خود را درمان کند و نیز مردم ما حق انتخاب بهترین خودروها را داشته باشند در بحث تولید اگر محصول تولیدی داخل یک کشور در قیاس با محصول متناظر با آن در خارج از کشوری با کیفیت تر و گران تر از آن محصول باشد، این دیگر نامش هرچه هست تولیدملی نیست بلکه اتلاف منابع و هدر دادن بیت المال و ضربه به منابع ملی و داخلی است، به واقع چه کسی معتقد است که هر کشوری می‌تواند هر آنچه را که نیاز دارد می‌تواند تولید کند مگر پنج انگشت دست می‌توانند وظایف یکدیگر انجام دهند شما می‌توانید مثلاً انگشت شصت را با انگشت انگشتری با عمل جراحی جابجا کنید ولی آیا این دو انگشت پیوندی کارایی خود را خواهند داشت؟ هر کشوری با توجه به زیست جغرافیا و تاریخ و تمدن و آب و هوا و منابع معدنی و عالی و کشاورزی و بسیاری از اِلمان‌های دیگر توانایی تولید چند محصول را به صورت سودآور و به صرفه اقتصادی در سطح جهانی دارد البته که با لجبازی و مافیا و انحصار می‌شود تولید انجام داد ولی برای بازار داخل و این محصول تولید مافیا و انحصار داخل در همان مرزهای همان کشور متوقف می‌شود و راهی به بازارهای جهانی و اقتصاد آزاد نخواهد داشت مثلاً اوکراین بهترین خاک دنیا معروف به خاک سیاه را دارد مناسبترین خاک برای تولید غلات و بازار غله دنیا در دست این کشور است، خوب آیا این خاک در ایران یا کشورهای عربی وجود دارد؟ آیا محصولی که در ایران کشت می‌شود در عربستان هم می‌توان تولید کرد ؟ قهرآ پاسخ خیر است. متناظر با آن اغلب محصولات تولیدی داخل کشورمان است و به گفته موسس شرکت نایک اگر از مرزهای کشوری تولیدات آن کشور خارج نشود دیری نخواهد پایید که از مرزهای آن کشور سرباز وارد خواهد شد.

و در پایان این روزها که زمزمه‌های خبر واردات خودرو دست دوم خارجی شنیده می‌شود البته اگر به سرانجام برسد نویدبخش بازاری پررونق و خارج شدن خودرو از سبد سرمایه‌گذاری مردم خواهد شد البته با تلاش های معدود مردان مردِ مجلس که واردات بصورت قطره چکانی انجام می شود گویی اثری هر چند کم بر قیمتهای نجومی خودروها ی خارجی داشته ولی بازهم برای این عطش عمیق بازار کافی نیست…به امید روزی که مردم ماحق انتخاب بهترینها را داشته باشند…

  • نویسنده : حمیدرضا فضلی